راه کارهایی برای مدیریت زمان
یکی از مهمترین راه های افزایش بهره وری و بهبود عملکرد مدیریت زمان است. سخنرانان موفقیت و انگیزشی همواره درباره اهمیت مدیریت زمان صحبت میکنند. همه ما نیز در طول زندگی خود راههایی برای مدیریت زمان یاد گرفته ایم. اما در اغلب موارد موفق به کسب نتیجه مطلوب نمیشویم. اما جای نگرانی نیست. چرا که مدیریت زمان یک مهارت اکتسابی است. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله برخی از راه های مهم برای مدیریت زمان را به شما معرفی میکنیم. با یادا همراه باشید.
1. کارهای خود را اولویت بندی کنید
برایان تریسی در کتاب قورباغه ات را قورت بده میگوید:
" اگر قرار است هر روز چند قورباغه را با اکراه بخورید، سعی کنید اول بزرگترین و بدریخت و قیافه ترین قورباغه را قورت دهید تا کارهای دیگر به نظرتان آسان بیاید. به جای این که جای این کار نامطلوب را در صدر فهرست کارهایی که قرار است بعد از خوردن ناهار و چای بعد از آن انجام دهید، قرار دهید، آن را به صدر فهرست کارهای صبح بیاورید و از شرّش خلاص شوید."
بهترین راه برای به سرانجام رساندن کارها، اولویت بندی است. در ابتدای هر روز برای خود لیستی تهیه کنید. کارهای مهم را در ابتدای لیست بنویسید و خود را مجبور به انجام آنها بکنید. آیا میدانید مهمترین مزیت اولویت بندی کارها و وظایف چیست؟ صرفه جویی زمان. شما وقتی به صورت روزانه و یا هفتگی کارهای خود را اولویت بندی میکنید میتوانید از زمان خود استفاده بهتری کنید و آن را هدر ندهید. پس همین حالا یک دفتر بردارید و برای شروع کار یک برنامه هفتگی برای خود تهیه کنید.
همچنین بخوانید: قوانین، آموزش و نمونه هدف گذاری و برنامه ریزی موفق
2. از یک ابزار برنامه ریزی استفاده کنید
کارشناسان مدیریت زمان استفاده از یک ابزار برنامه ریزی شخصی را برای بهبود بهره وری شما توصیه میکنند. نمونه هایی از ابزارهای برنامه ریزی شخصی شامل تقویم ها و انواع اپلیکیشن ها می باشد. در سال های اخیر برنامه های زیادی برای مدیریت زمان طراحی شده است و شما میتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید. در بیشتر موارد استفاده از این نرم افزارها چندان دشوار نیست و نیاز به مهارت خاصی ندارد. یکی از نرم افزارهای محبوب که میتوانید برای مدیریت زمان از آن استفاده کنید Toggl است. این نرم افزار قابل نصب بر روی گوشی های اندرویدی، آی او اس و یا در سیستم عامل های مختلف است. این برنامه به شما این امکان را خواهد داد تا زمان تقریبی برای انجام هرکار را مشخص کنید. یکی دیگر از نرم افزارهایی که میتوانید برای برنامه ریزی از آن استفاده کنید، نرم افزار قدرتمند Todoist است.
همچنین بخوانید: چگونه به بهترین شکل برنامه ریزی کنیم؟
3. صبح زود بیدار شوید
ریچاد واتلی فیلسوف قرن نوزدهم میلادی میگوید:
" اگر صبح یک ساعت را از دست بدهید، کل روز به دنبال آن (زمان از دست رفته) خواهید بود"
اگر زندگی افراد موفق را بررسی کنید متوجه میشوید که یکی از عادات مهم آنها سحر خیزی است. برای این که بتوانید صبحها زودتر از خواب بیدار شوید نباید شب را تا دیر وقت بیدار بمانید. سحرخیزی به شما فرصت انجام کارهایی مانند ورزش کردن و استحمام را خواهد داد. اگر به اندازه کافی زود بیدار شوید میتوانید تعداد بیشتری از کارهای خود را به سرانجام برسانید. برای این که بتوانید صبح زود از خواب بیدار شوید باید شب خواب راحتی داشته باشید. بنابراین قبل از خواب خود را در معرض تنش و استرس قرار ندهید. چند ساعت قبل از خواب از مطالعه کردن اخبار دست بکشید. میتوانید یک دمنوش آرامش بخش بخورید. شاید در ابتدای کار سحرخیزی کمی دشوار به نظر برسد اما مهمترین کلید موفقیت در مدیریت زمان این است که صبحها زودتر از خواب بیدار شوید.
همچنین بخوانید: چگونه بهترین خودمان باشیم؟ موفقیت در زندگی
بخوانید: چطور خواب راحتی داشته باشیم؟
4. عوامل اتلاف وقت خود را شناسایی کنید
به مدت یک هفته تمام کارهایی را که در طول روز انجام میدهید یادداشت کنید. در پایان هفته لیست کارهای خود را بررسی کنید. سارقان زمان خود را شناسایی کنید. یکی از مهمترین علتهای اتلاف وقت حضور بیش از حد در شبکه های اجتماعی است. اغلب ما در طول روز بدون دلیل به سراغ شبکههای اجتماعی میرویم و ذهن خود را درگیر مسائلی میکنیم که هیچ مزیتی برایمان ندارد. متاسفانه افراد زیادی بدون آن که بدانند به شبکههای اجتماعی اعتیاد پیدا کردهاند. یکی از مهمترین تکنیکهای مدیریت زمان کاهش ساعات زمانی است که در شبکههای اجتماعی میگذرانیم. در صورتی که کارهای دیگری مانند صحبت کردن بیش از اندازه با تلفن را در لیست کارهای روزانه خود میبینید بهتر است سریعا نسبت به حذف عوامل اتلاف وقت خود اقدام کنید. هرگز فراموش نکنید، وقت طلاست. چرا طلای خود را صرف کارهای بیهوده بکنیم؟
همچنین بخوانید: بهترین راهکار ها برای درمان تنبلی، بی حوصلگی و سستی
5. به جزئیات توجه نکنید
یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت در مدیریت زمان توجه به جزئیات زیاد است. شاید برای شما پیش آمده است که قرار است کاری را تا پایان روز انجام دهید اما آنقدر غرق در جزئیات میشوید که در نهایت مجبور میشوید کار را نیمه کاره رها کنید. هر چند توجه به جزئیات در انجام وظایف مهم، ضروری است، اما توجه بیش از اندازه به جزئیات در کارهای ساده میتواند باعث اتلاف وقت شود. سعی کنید برای کارهای روزانه و ساده خود یک استراتژی طراحی کنید تا آنها را در سریعترین زمان ممکن به پایان برسانید. به عنوان مثال اگر میتوانید خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهید. هنگام آشپزی به سراغ غذاهای آسان بروید و یا کشوهای خود را بدون مرور خاطرات در سریعترین زمان ممکن مرتب کنید!
همچنین بخوانید: بهترین روش ها و نکات طلایی هدفگذاری برای رسیدن به اهداف
معرفی چند کتاب برای مدیریت زمان
اگر میخواهید تا مهارتهای خود را در مدیریت زمان تقویت کنید مطالعه کنید. برخی افراد ممکن است بگویند که زمان کافی برای مطالعه ندارند، پس به سراغ کتابهای صوتی بروید. به راحتی میتوانید هنگام رانندگی و یا آشپزی کردن از وقتهای مرده خود استفاده کنید. برخی از کتابهایی که میتواند به شما در مدیریت زمان کمک کند عبارتند از : کتاب مدیریت زمان از برایان تریسی، کتاب مدیریت زمان عبدالطیف نارویی، کتاب مدیریت زمان به روش اساتید هاروارد . هنگام مطالعه کتاب نت برداری کنید و سعی کنید راهکارهای آنها را عملی کنید.
همچنین بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب قورباغه ات را قورت بده اثر برایان تریسی | مدیریت زمان
جمع بندی ...
یکی از مهمترین عوامل موفقیت مدیریت زمان است. اغلب افراد از مهارت کافی در مدیریت زمان برخوردار نیستند. در این مقاله به معرفی راهکارهایی برای مدیریت زمان پرداختیم. شما چه روشهایی برای مدیریت زمان خود دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با در میان بگذارید.
مقالات پیشنهادی یادا:
چگونه به بهترین شکل برنامه ریزی کنیم؟
10 مورد از بهترین کتاب های موفقیت برای موفق شدن
معرفی و خلاصه کتاب بیندیشید و موفق شوید اثر ناپلئون هیل