متقاعد کردن دیگران برای انجام خواسته های فردی برخلاف تصور بسیاری از افراد، یک ویژگی ذاتی نیست. تعداد انگشت شماری از انسان ها در جهان به واسطه ویژگی های ظاهری از جمله زیبایی با صدای خوش، این قابلیت و مهارت را دارند. در حالی که بخش عمده ای از مهارت های کنترل و تسلط بر دیگران، صرفا جزء مهارت های اکتسابی محسوب می شوند. اینکه یک رئیس در اداره، مهارت کنترل بر کارمندان و قانع کردن آن ها برای 2 ساعت اضافه کاری را بدون ایجاد کوچک ترین نارضایتی داشته باشد، قطعا یک ویژگی ذاتی نیست.

 در ادامه این مقاله بهترین روش های متقاعد کردن دیگران آشنا می شویم. رفتار هایی که افراد باهوش را به افرادی احساسی و قانع کننده تبدیل می کند. با ما همراه باشید ...

 

بهترین روش های متقاعد کردن دیگران 

 

 

افرادی که مهارت قانع کردن دیگران را به خوبی دارند می توانند با برانگیختن احساس مهربانی در آن ها، به خواسته های مورد نظر خود در کوتاه ترین زمان ممکن دست یابند. این افراد همچنین می توانند علاوه بر نفوذ در باور و ذهن دیگران، باعث علاقه مندی دیگران به خود شوند.

برخلاف باور بسیاری از انسان ها، داشتن ویژگی هایی همچون جامعه پذیری یا استعداد هایی از این دست در یک فرد، به هیچ عنوان نمی تواند ناشی از زیبایی یا ویژگی های ظاهری دیگر باشد.

بلکه این موارد تنها به عنوان مهارت هایی دست یافتنی شناخته می شوند که امکان دستیابی به آن ها برای تمامی انسان ها وجود دارد. بهره مندی از هوش هیجانی بالا و شناخت ایده آل های دیگران، جزء تکنیک هایی است که در قانع کردن می توان شاهد کاربرد بسیار دقیق آن ها بود.

افرادی که توانایی قانع کردن دیگران را دارند، دارای چه ویژگی هایی هستند؟

 

  • اهمیت استفاده از کلمه "لطفا" را می دانند

 

اهمیت به کار بردن کلمات و واژه های دوست داشتنی از دید دیگران، من جمله لطفا، موضوع مهم دیگری است که نفوذ در دیگران را چند برابر خواهد کرد. با این تفاسیر می توان شاهد افزایش حداکثری مخاطبین نیز بود.

افراد باهوش و موفق در متقاعد کردن دیگران، به خوبی جایگاه استفاده از کلمه لطفا را می دانند. این افراد به دنبال ورود به صحنه های جنگ یا صلحِ مطلق با دیگران نیستند. نفوذ در دیگران با توجه به موفقیت های نهایی در این مسیر از جمله نکات طلایی است که می توان به آن اشاره کرد.

افراد باهوش و افرادی که توانایی متقاعد کردن دیگران را به خوبی دارند، پیش از انتخاب درست ترین روش ها، به آینده مسیر انتخاب شده فکر می کنند. آینده ای که می تواند محبوبیت و عشق دیگران را نسبت به آن ها دو چندان کند.

این افراد با توجه به موقعیت و شرایط موجود، گاهی فداکاری می کنند، زمین می خورند، تسلیم می شوند و به خوبی می دانند که تمامی این تکنیک ها، راهی برای متقاعد کردن دیگران محسوب می شود.

 

  • اهل صلح با دیگران هستند

 

 

این افراد اهل صلح با دیگران اند. آن ها بدون استفاده از الفاظ نادرست و بدون ایجاد کوچک ترین چالش، دیگران را متقاعد می کنند. از آنجایی که هیچ کس افرادی با ظاهر یا خویِ شیطانی را دوست ندارد، این افراد با ظاهری فرشته مانند به تمامی خواسته های خود دست می یابند.

آن ها به خوبی می دانند که استفاده از ظرفیت هایی مانند صلح در یک بازه زمانی طولانی می تواند نتیجه بخش تر از جنگ و جدال باشد. آن ها تمامی ظرافت های لازم برای نفوذ در دیگران را به کار می گیرند.

این افراد با حفظ آرامش خود و تکیه بر اعتماد به نفس بالا، تمامی مراحل لازم برای متقاعد کردن را پشت سر می گذارند. باید به این نکته توجه کرد که در صورت انتخاب یک ایده درست و منطقی و صرف وقت و زمان مناسب برای اثبات درستی این ایده، قطعا مردم پذیرای آن خواهند بود.

 

  • ترسو و بزدل نیستند

 

افرادی که تسلط بر دیگران را به بهترین شکل ممکن نمایش می دهند، دارای ویژگی هایی از جمله قدرت هستند. این افراد برخلاف بسیاری از انسان ها ترسو و بزدل نیستند و در بزنگاه های حساس، جا نمی زنند.

مطرح کردن یک ایده یا نظر در یک جمع دوستانه یا جمعی غیر آشنا، به صورت یک ایده جذاب یا یک طرح جالب، می تواند شرایطی متفاوت را در فیدبک گیری از افراد ایجاد کند. به طور مثال یک ایده جالب می تواند باعث ایجاد چالشی جدی در جمع برای فکر کردن و رسیدن به یک نتیجه درست شود.

در صورتی که هدف از ارائه یک طرح یا پیشنهاد، قانع کردن دیگران باشد، استفاده از ظرافت های حساس برای بیان این طرح ضروری است. به طور مثال باید گفت که در صورت بیان شدن این ایده با پیش فرضِ "من معتقدم" باید شاهد یک بازخورد متفاوت از افراد حاضر در جمع بود.

 

  • شناخت کاملی از مخاطبان خود دارند

 

قانع کردن دیگران بدون داشتن شناخت کامل از روحیات، علایق و همچنین سلیقه ها، امکان پذیر نیست. افراد باهوش در قانع کردن دیگران، مخاطبین خود را می شناسندو از تکنیک های خاصی برای صحبت با آن ها استفاده می کنند.

این افراد به خوبی می دانند که انسان ها دارای روحیات متفاوتی از یکدیگرند. بنابراین در مواجهه با افراد پرخاشگر، ادبیاتی متفاوت تر از افراد خجالتی را مورد استفاده قرار می دهند. یکی از راه های قطعی نفوذ در دیگران، توجه به این ظرافت های نه چندان دشوار و سخت است.

 

  • تصویر سازی می کنند

 

 

تصویر سازی یکی از تاکتیک های واقعا موثر در نفوذ و تسلط بر دیگران است. استدلال های موجود در این حوزه، نشان می دهد که استفاده از تصویر سازی و خلق حکایات یا وقایع تصویری برای مخاطب، احتمال متقاعد سازی را تا میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

افرادی که اعتقادات محکم و راسخی دارند با استفاده از مکانیزم های موجود از جمله تصویر سازی های دقیق، شرایطی واقعا ایده آل را در نگاه مخاطب جهت پذیریش موضوع ایجاد می کنند.

تصویر سازی می تواند تاثیری طولانی مدت داشته باشد. نکته مهمی که قطعا به عنوان یک امتیاز در بحث متقاعد سازی دیگران شناخته می شود.

 

  • آگاهانه از زبان بدن استفاده می کنند

 

استفاده از زبان بدن برای تسلط بر دیگران یک اتفاق مثبت و موثر به شمار می رود. استقبال افراد و مخاطبان از ایده ها و نظرات شما تنها در صورت مثبت بودن زبان بدن امکان پذیر است. در صورتی که به تمامی حرکات و رفتار های بدن خود مسلط باشید، قطعا نتیجه نهایی کار جز متقاعد شدن دیگران نخواهد بود.

داشتن کنترلی آگاهانه روی تمامی رفتار ها و حرکات بدن، از جمله باعث انتقال سینگنال های مثبت به دیگران و در نهایت جذب مخاطب خواهد شد. سیگنال هایی که می توانند باعث افزایش اعتماد دیگران نیز شوند.

کنترل نوع نگاه، دست ها و همینطور میزان صدا در صحبت ها و ایده پردازی های جمعی، از جمله نکاتی است که در صورت مثبت بودن می تواند به عنوان یک تکنیک بسیار موثر در متقاعد کردن شناخته شود.

 

  • لبخند می زنند

 

لبخند انتقال دهنده یک سینگنال مثبت به دیگران است. تقلید از رفتار های دیگران به ویژه رفتار های مرتبط با زبان بدنِ افرادی که با شما صحبت می کنند، از جمله عادت هایی است که می توان شاهد آن بود.

لبخند زدن یکی از ساده ترین راه های برقراری ارتباط با دیگران در مکالمات محسوب می شود. انتقال احساس آرامش و اعتماد به دیگران در مکالمات با لبخند زدن، اتفاق ساده ای است که می توان به آن اشاره کرد.

افراد تاثیرگذاری که همواره و در درست ترین زمانِ ممکن لبخند می زنند، به عقایده و ایده های خود باور دارند. باور داشتن به ایده ها و نظرات فردی از جمله موثرترین مواردی است که این احساس اعتماد و باور را به دیگران نیز منتقل می کند.

 

  • از عبارتِ "من معتقد هستم" برای انتقال ایده های خود استفاده می کنند

 

استفاده درست از عباراتی ساده من جمله من معتقد هستم به عنوان یک روش پیشنهادی یا توصیه ای، از دیگر تکنیک های موثری است که افراد موثر و موثر از آن استفاده می کنند. این افراد به جای پافشاری و موضع گیری برای یک ایده، از روش توصیه ای استفاده می کنند.

با این کار به مخاطبین خود فرصت دفاع از نظریات و همینطور ایده های احتمالی را می دهند. موضوع مهمی که می تواند باعث افزایش اعتماد نسبت به این افراد از نگاه مخاطبین شود. استفاده از معمول ترین عبارات از جمله "من می دانم که نظرات شما هم عادلانه است" کلید واژه مهم دیگری است که حس ارتباط با مخاطب را به سادگی ایجاد می کند.

انسان ها می توانند تحمیل عقیده را به سادگی درک کنند. بنابراین تنها در صورتی به موافقت با یک نظر و ایده می پردازند که در آن تحمیلی احساس نکنند. انتقال دیدگاه ها با مهربانی و خودداری از جنجال یکی دیگر از روش های تاثیرگذار برای کنترل دیگران به شمار می رود.

 

  • سوالات خوبی را برای پرسش انتخاب می کنند

 

انتخاب سوالاتی جذاب و چالش برانگیز برای مطرح کردن با مخاطبین، از دیگر تاکتیک هایی است که برای قانع کردن می توان از آن استفاده کرد. زمانی که سوالات خوب و جذابی از مخاطب پرسیده شود، می توان شاهد جذب حداکثری توجه مخاطب نیز بود.

موضوع مهمی که باعث تمرکز و تاثیرگذاری سوالات و پاسخ های ارائه شده در ذهن مخاطب می شود. مطرح کردن سوالاتی مفید اما چالش برانگیز از جمله روش هایی است که باعث حفظ ارتباط متعامل بدون وقفه با مخاطبین می شود.

مطرح کردن سوالات مختلف می تواند نتیجه ای دقیق را به شما برای مشخص شدن میزان توجه مخاطبین ارائه دهد. در صورتی که مخاطبین به گفته ها و ایده پردازی های شما علاقه مند باشند، قطعا از مطرح شدن سوالات و دریافت پاسخ هایی دقیق به آن ها شگفت زده می شوند.

 

  • شما را با اسمِ کوچک صدا می کنند

 

شنیدن اسمِ و نام کوچک به عنوان بخشی از هویت فردی از زبان دیگران می توانند احساس لذت بخشی داشته باشد. این احساس خوشایند یکی از ترفند های تسلط بر دیگران شناخته می شود.

بررسی و مطالعات مختلف اما نشان می دهد که انتخاب یک زمان مناسب برای صدا کردن نام دیگران اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که پس از شروع یک مکالمه و تنها پس از سلام و احوال پرسی، این کار انجام شود، قطعا نمی توان شاهد یک بازخورد جذاب و دوست داشتنی بود.

علاوه بر این، استفاده از ادبیاتی شفاف و در عین حال مودبانه، می تواند کلیدواژه مهمِ دیگری در نفوذ در دیگران به شمار آید. پرهیز از ادبیات غیر شفاف و حذف مکالمه هایی با ادبیات تهاجمی موضوع مهم دیگری برای ارتباط گیری دقیق برای متقاعد کردنِ قطعی دیگران است.

 

  • روش صحیح ارتباط برقرار کردن را به خوبی می دانند

 

برقرار کردن ارتباط با دیگران به درست ترین شکل ممکن، از دیگر مهارت هایی است که این افراد به خوبی آن را می شناسند. پس از حضور در یک جمع، بهترین روش برای برقراری ارتباط، شناساندن خود به مخاطبین است.

در صورتی که دیگران شما را بشناسند، قطعا برقراری ارتباط با شما برای آن ها ساده تر خواهد بود. در یک بررسی که بین دانشجویان استنفورد انجام شد، میزان برقراری ارتباط دانشجویانی که خود را معرفی کرده بودند در مقایسه با سایر دانشجویان، بیش از 80 درصد بود.

پذیرش این موضوع که فردِ مخاطب یک دشمنِ فرضی و یا یک هدف جنگی نیست، مهم ترین نکته در ارتباط برقرار کردن با دیگران شناخته می شود. پس از برقراری ارتباط و ارائه چالش هایی جدید برای نفوذ در دیگران احتمال دست یابی به موفقیت بسیار افزایش می یابد.

 

روش های متقاعد سازی مشتری

 

متقاعد کردن دیگران صرفا یک موضوع مشخص برای جمع دوستانه یا جمع های دانشجویی نیست. بلکه این موضوع شامل بسیاری از ترفند ها و تکنیک های موثر در کسب و کار نیز می شود.

این روش ها می تواند شامل تمامی نکات مهم برای افزایش میزان فروش و ایجاد احساس امنیت و اعتماد در مشتری شود. نکته مهمی که تضمین کننده بازارِ کارِ موفق و همینطور دائمی در بین رقبا است. این روش ها عبارت اند از:

 

  • معرفی مزایا و امتیاز های محصول
  • استفاده از زبانی ساده برای صحبت با مشتری
  • شناخت دقیق نیاز ها و علاقه مندی های مشتری
  • جایگزین کردن احساسات به جای منطق در صحبت با مشتری
  • پرهیز از بیان شایعات و نکات خسته کننده برای مشتری
  • ایجاد دلیلی قانع کننده برای خرید محصول توسط مشتری

نفوذ بر قلب کسی که دوستش داریم

 

برای نفوذ در دیگران به ویژه نفوذ بر قلب کسی که دوستش داریم مراحل سختی پیش روی ما نیست. روش هایی بسیار ساده برای تسخیر قطعی قلب دیگران به ویژه قلب انسان هایی که دوستشان داریم، وجود دارد.

روش هایی که می تواند از نگاه برخی افراد، ساده و از نگاه برخی دیگر، کمی دشوار به نظر برسد. در صورتی که از احساس طرفِ مقابل خود اطمینان داشته باشید، تسخیر قلب او ساده تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید.

 

  • لباس هایی زیبا را برای پوشش انتخاب کنید.
  • همیشه بویِ خوب بدهید.
  • خودِ واقعی تان باشید.
  • شوخ طبع بودن را فراموش نکنید.
  • از خودتان مراقبت کنید.
  • تسکینی برای روز های بدِ او باشید.
  • هدیه دادنِ بی مقدمه را فراموش نکنید.

همه چیز درباره قانع کردن و تسلط بر دیگران

 

قانع کردن اتفاقی، ساده و پیشِ پا افتاده نیست. متقاعد کردن برخلاف واقع، کاری نسبتا دشوار به نظر می رسد. کاری که نیازمند مهارت و تخصصی متفاوت است. هر فردی نمی تواند در این مسیر موفق باشد، به همین واسطه نفوذ در دیگران عملا یک اتفاق رایج به شمار نمی آید.

در بین هر یک از روش های موجود برای قانع کردن قطعی دیگران، روش هایی ساده مانند تکرارِ یک موضوع، می تواند تاثیرگذاری ویژه ای داشته باشد. کاریزماتیک بودن، یک فرد را به فردی متفاوت و موثر در حوزه قانع کردن دیگران تبدیل می کند.

داشتن رفتار هایی صمیمانه با مخاطبین در یک جمع دوستانه یا جمعِ کاری، از دیگر تکنیک هایی است که می توان در رابطه با کنترل دیگران به آن اشاره کرد. ترکیب اتفاقات تازه و رویداد های نوستالژیک، می تواند از جمله نکات بسیار محبوب در نگاه مخاطبین به شمار آید.