راه های افزایش فروش

 

یکی از مهم ترین دغدغه های صاحبان کسب و کار افزایش فروش و جذب مشتری است.  آن ها همواره به دنبال پیدا کردن راهکار هستند تا بتوانند در بین رقبای خود دیده شوند. هیچ فرقی نمی کند که شما صاحب کسب و کار بزرگ باشید یا یک کسب و کار کوچک داشته باشید، در هر صورت شما باید برای افزایش فروش خود یک استراتژی داشته باشید.

اگر چه روش های حرفه ای بسیار زیادی برای افزایش فروش وجود دارد اما واقعیت این است که یک نسخه را نمی توان برای تمام کسب و کارها پیچید. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی راهکارهایی بپردازیم که در زمان کوتاه و با کمترین هزینه منجر به افزایش فروش در تمام کسب کارها شوند. اگر شما نیز می خواهید با استفاده از راهکارهای جدید در میزان فروش خود تغییر ایجاد کنید حتما در این مقاله با یادا همراه باشید.

 

به جای کمیت بر روی کیفیت تمرکز کنید

 

برخی از افراد به اشتباه به جای تمرکز روی کیفیت، خود را درگیر بازی اعداد می کنند. اگر شما می خواهید که تعداد مشتری خود را افزایش دهید در ابتدا باید بتوانید که مشتریان قبلی خود را حفظ کنید. بهترین راه برای حفظ مشتریان، فروش محصولات با کیفیت است. فروش محصولات مرغوب یک راه تضمینی برای افزایش فروش است. تا جایی که می توانید کیفیت محصولات خود را بالا ببرید، باور کنید پس از مدت کوتاهی افزایش فروش چشم گیری خواهید داشت.

 

فروش را تنها هدف خود قرار ندهید

 

فروش را تنها هدف خود قرار ندهید

 

اگر تنها هدف شما فروش محصولات به مشتریان باشد به احتمال قوی در کار خود موفق نخواهید شد. شما باید در کنار فروش محصولات خود سعی کنید که به نیازهای مشتریان خود نیز پاسخ دهید. اگر به دنبال جذب مشتری هستید باید با آن ها صادق باشید. اگر می دانید که محصول شما مناسب آن ها نیست در این باره با آن ها گفتگو کنید. حتی اگر می توانید گزینه های دیگری به وی پیشنهاد دهید. کافی است بتوانید  اعتماد مشتری را به خود جلب کنید تا او را به یکی از مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

 

همچنین بخوانید: تکنیک های جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش محصول

 

مشتری خود را سر در گم نکنید

 

زمانی که مشتری به دنبال یک محصول خاص به مغازه شما وارد می شود او را با انبوهی از پیشنهادهای دیگر سر در گم نکنید. زیرا در اغلب موارد با افزایش تعداد گزینه های پیشنهادی، مشتریان نمی توانند به درستی تصمیم گیری کنند و در نهایت از خرید منصرف می شوند. طبق نظر روانشناسان مغز انسان در برابر تنوع زیاد دچار شک و نگرانی می شود و در اغلب موارد به دنبال راهی برای فرار از شرایط تصمیم گیری است. به همین خاطر در اغلب موارد فرار را برقرار ترجیح می دهد. بنابراین سعی نکنید که تمام گزینه های خود را در همان لحظه اول به مشتری پیشنهاد بدهید. هربار تعداد محدودی از محصولات خود را به آن ها نشان دهید. به این روش در بازاریابی روش قطره چکانی می گویند.

 

مشتریان غیر فعال خود را شناسایی کنید

 

به دنبال مشتریانی باشید که بعد از یکبار خرید دیگر به سراغ شما نیامده اند. سعی کنید با آن ها تماس تلفنی برقرار کنید و علت عدم مراجعه مجدد آن ها را بپرسید. شما به این روش به مشتریان خود نشان خواهید داد که به آن ها ارزش قائل هستید. اگر احساس کردید که از کیفیت محصولات راضی نبوده اند به آن ها محصول دیگری را پیشنهاد دهید. حتی می توانید برای آن ها یک تخفیف در نظر بگیرید تا برای خرید دوباره از شما ترغیب شوند.

 

تبلیغ کنید!

 

تبلیغ کنید!

 

از دیرباز یکی از روش های مهم در جذب مشتری تبلیغ بوده است. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ابزارهای تبلیغات نیز تغییر کرده است. واقعیت این است که در حال حاضر با یک مخاطب تبلیغ زده مواجه هستیم و روش های سنتی دیگر برای جلب توجه آن ها کافی نیست. برخی از روش های موثر و جدید در تبلیغات عبارتند از: قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در وب سایت های پر بازدید، تبلیغات در وب سایت های کلیکی، تبلیغات پیامکی، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و ...

 

مزیت رقابتی داشته باشید

 

یکی از نکات موثر در افزایش فروش، داشتن مزیت رقابتی است. شما برای این که بتوانید بین رقبای خود دیده شوید باید مزیت رقابتی داشته باشید. مزیت رقابتی شما باید با ارزش باشد. یعنی چیزی باشد که بتواند نظر مشتریان را به خود جلب کند. از طرف دیگر کمیاب و غیر قابل تقلید باشد. برای همین شما باید برای ایجاد مزیت رقابتی وقت و انرژی صرف کنید تا حرفی برای گفتن داشته باشید. برخی از صاحبان کسب و کار به اشتباه فکر می کنند که مزیت رقابتی تنها مربوط به یک بخش است. در حالی که باید در تمام بخش ها مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال نحوه فروش، خدمات پس از فروش، قیمت گذاری محصول و ...

 

همچنین بخوانید: قوانین، آموزش و نمونه هدف گذاری و برنامه ریزی موفق

 

خوش قول باشید

 

خوش قولی خصوصیتی است که باید تمام صاحبان کسب و کار به آن برسند. خوش قول بودن مزیت های فروانی در تجارت دارد که یکی از بارزترین آن ها افزایش جذب مشتری است. شما باید تهعدات خود را به خوبی درک کنید و نسبت به انجام آن ها در زمان معین پایبند باشید. اگر فکر می کنید که در زمان مشخص شده نمی توانید به وعده ای که به مشتری داده اید جامه عمل بپوشانید حتما این موضوع را به وی اطلاع دهید.

یکی از بهترین راه ها برای خوش قول بودن در کسب و کار داشتن یک برنامه مشخص است. اگر عادت به این کار ندارید ممکن است که در ابتدا کمی سخت به نظر بیاید اما پس از مدتی به یک عادت خوب در شما تبدیل خواهد شد و باعث خواهد شد تا اعتبار شما نزد مشتری افزایش پیدا کند.

 

فروش اینترنتی داشته باشید

 

فروش اینترنتی داشته باشید

 

فروش اینترنتی یکی از جدیدترین راه های ارتباطی با مشتریان است. افزایش دسترسی مردم به اینترنت باعث شده است که فروش سنتی جای خود را به فروش اینترنتی بدهد. امروزه فروش اینترنتی نه تنها امکان خرید آسان تر را برای مشتریان فراهم کرده است، بلکه در نمایش یک تصویر بهتر از کسب و کار شما تاثیر چشم گیری دارد. به همین خاطر اگر تا امروز خدمات فروش آنلاین را به مشتریان خود ارائه نداده اید اکنون وقت آن است که برای به وجود آوردن یک سایت فروشگاهی دست به کار شوید و فروش اینترنتی خود را آغاز کنید.

 

در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید

 

شاید کمتر کسی باشد که  از تاثیر شگفت انگیز اینستاگرام در کسب و کارها بی خبر باشد. امروزه افراد بسیار زیادی هستند که از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی به درآمدهای بسیار بالا رسیده اند. یکی از شبکه های اجتماعی بسیار محبوب در دنیا به ویژه در ایران، اینستاگرام است. در حال حاضر اینستاگرام به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند در توسعه کسب و کار به شمار می رود.  طبق آمارهای به دست آمده،  اینستاگرام 800 میلیون کاربر فعال دارد و تعداد زیادی از افراد خریدهای خود را از بستر همین شبکه اجتماعی انجام می دهند.

اگر شما هم به دنبال جذب مشتری هستید باید در مورد فعالیت در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام به صورت جدی تری فکر کنید. یکی از مهم ترین مزایای حضور در اینستاگرام این است که شما بدون محدود شدن در مرزهای جغرافیایی می توانید کار خود را توسعه دهید و بیشتر دیده شوید.

 

به مشتریان خود هدیه بدهید

 

هیچ کسی وجود ندارد که از گرفتن هدیه خوشحال نشود. اگر شما هم می خواهید که مشتریان خود را خوشحال کنید کافی است که به آن ها در برخی از مناسبت ها مانند سالگرد تاسیس مغازه خود هدیه بدهید. امروزه خیلی از کسب و کارهای بزرگ از هدیه همراه خرید استفاده می کنند. ارائه هدیه همراه خرید یکی از تکنیک های بسیار موثر در افزایش فروش است. هدیه ها نه تنها مشتریان را به خرید ترغیب می کنند بلکه باعث افزایش ارزش برند شما می شوند.

اگر شما هم می خواهید از این روش برای جذب مشتری استفاده کنید می توانید یک نسخه کوچک از محصولات خود را مشتریان هدیه بدهید. هدیه هایی که سایز کوچک از محصولات دیگر هستند برای شرکت های آرایشی و بهداشتی یک گزینه بسیار مناسب می باشند.

 

محصولات خود را ضمانت کنید

 

تضمین اصل بودن کالا، قطعا یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی یک کسب و کار است. شما با ضمانت کالا به مشتریان خود نشان خواهید داد که تنها هدف شما فروش نیست، بلکه مهم ترین هدف شما جلب رضایت آن ها است. در حال حاضر در اغلب کسب وکارها یکی از عوامل تعیین کننده در خرید مشتری تعهد گارانتی و خدمات پس از فروش است.

 

همچنین بخوانید: 20 شغل پر درآمد اینترنتی 

 

محصولات خود به بهترین شکل ممکن بسته بندی کنید

 

محصولات خود به بهترین شکل ممکن بسته بندی کنید

 

یکی از نکاتی که متاسفانه برخی از صاحبان کسب و کار از توجه به آن غافل می شوند اهمیت بسته بندی در افزایش فروش است. بسته بندی در واقع نشان دهنده کیفیت نگهداری از محصولات است. در سال های اخیر شیوه های بسته بندی بسیار تغییر کرده است و شکل خلاقانه تری به خود گرفته است به طوری که در بعضی از کسب و کارها به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است.

از طرف دیگر  بسته بندی با کیفیت در کنار این که باعث جذب مشتری می شود بلکه باعث می شود تا ذهنیت مشتریان نسبت به برند شما تغییر کند. با توجه به این که بسته بندی یکی از اصول بسیار مهم در فروش است توصیه می کنیم که برای طراحی بسته بندی های خود از افراد متخصص در این حوزه استفاده کنید تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

 

همچنین بخوانید: چگونه پولدار شویم؟ راه ­هایی که باید بدانید

 

مشتریان هدف خود را بشناسید

 

شناخت بازار هدف و مشتریان هدف در بازاریابی یکی از گام های اساسی است. شما اگر می خواهید در کسب و کار خود موفق شوید باید بدانید که محصولات و خدمات خود را به چه کسی می خواهید ارائه دهید. یکی از ویژگی های مشترک تمام برندهای مشهور و محبوب جهانی این است که با مشتریان خود ارتباط خوبی برقرار می کنند و این جز در سایه شناخت مشتریان امکان پذیر نیست.

اگر هنوز مشتریان خود را به درستی نمی شناسید، کافی است که به مشتریان حال حاضر خود نگاه کنید و سپس سعی کنید جواب تمام سوالات زیر را پیدا کنید:

جنسیت غالب در مشتریان شما چیست؟

مشتریان شما در کدام گروه سنی قرار دارند؟

محل زندگی آن ها کجاست؟

آیا سطح خاصی از جامعه مشتریان شما هستند؟

آیا مشتریان شما ویژگی مشترکی دارند؟

 

همچنین بخوانید: بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟

 

اطلاعات مشتریان خود را ثبت کنید

 

اگر نمی خواهید که پل ارتباطی شما و مشتریان قطع شود باید اطلاعات مشتریان خود را ثبت کنید. شما می توانید جهت برقراری ارتباط مجدد با آن ها از نرم افزارهای ثبت اطلاعات مشتریان استفاده کنید. کار با این نرم افزارها بسیار راحت است و شما می توانید در کمترین زمان ممکن، اطلاعات تعداد زیادی از مشتریان خود را در آن وارد کنید. ثبت اطلاعات مشتریان در این نرم افزارها امکان جستجوی دقیق و سریع تر را برای شما نیز فراهم می کند.

 

دست از تلاش برندارید

 

متاسفانه برخی از افراد بعد از این که موفق نمی شوند میزان فروش خود را افزایش دهند به سرعت ناامید می شوند. شما باید بدانید که برخی از تکنیک های جذب مشتری ممکن است نیاز به زمان زیادی داشته باشند پس عجله نکنید. بهترین کار این است برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کنید و مطابق آن حرکت کنید. مطمئن باشید اگر شما به صورت هدفمند و هوشمند حرکت کنید خواهید توانست که فروش خود را افزایش دهید. هر زمان که احساس کردید خسته شده اید و می خواهید دست از کار بکشید به کسب و کارهای موفق و بزرگی فکر کنید که یک روزی بسیار کوچک بوده اند. آری تنها چیزی که آن ها را موفق کرده است تلاش و عزم راسخ صاحبان کسب وکار بوده است. پس شما نیز میدان را خالی نکنید.

 

همچنین بخوانید: چگونه به بهترین شکل برنامه ریزی کنیم؟ اصول برنامه ریزی موفق

 

جمع بندی

در این مقاله به معرفی راهکاری موثر در افزایش فروش پرداختیم. البته تکنیک های جذب مشتری فقط محدود به این لیست نمی شود و قطعا موارد زیاد دیگری نیز وجود دارد. اما ما به شما تضمین می کنیم که تنها با عملی کردن راهکارهای ارائه شده در این مقاله می توانید در فروش خود تغییرات مثبت بسیار زیادی را ایجاد کنید. شما در کسب و کار خود از چه روشی برای افزایش فروش استفاده می کنید؟ فکر می کنید سریع ترین راه برای افزایش فروش چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

مقالات پیشنهادی یادا:

10 مورد از بهترین کتاب های موفقیت برای موفق شدن

معرفی و خلاصه کتاب ثروتمندترین مرد بابل اثر جورج سمیویل کلاسون

بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس

12 مورد از بهترین راه ها برای افزایش تمرکز و دقت

پرسودترین روش های کسب درامد از طریق تولید محتوا

بیوگرافی جف بیزوس، بنیانگذار شرکت آمازون