راه‌های طبیعی تقویت مو

 

مو به عنوان یکی از اعضای بدن نقش قابل توجهی در زیبایی انسان دارد. سلامتی مو، نشانه ای از سلامتی کل بدن است. موی سالم باعث افزایش اعتماد به نفس در انسان می‌شود. هرچند برخی از ویژگی‌ های مو، وراثتی می‌باشد ولی با انجام برخی روش‌های طبیعی می‌توان مو را تقویت کرد و صاحب موهای سالم شد. در صورتی که موهای شما شکننده است و یا نیاز به تقویت دارد حتما در ادامه با ما باشید. در این مطلب از یادا به ارائه راه ­های طبیعی برای تقویت مو می ­پردازیم.

 

1. استفاده کمتر از ابزارهای حرارتی مو

 

استفاده از وسایل حرارتی مانند سشوار، اتو مو و بابلس که به منظور خشک کردن یا حالت دادن مو استفاده می‌شود تاثیر بسیار منفی در سلامت مو دارند. این وسایل حرارتی به دلیل تولید گرمای بیش از اندازه باعث شکنندگی و نازک شدن مو می‌شوند. بنابراین با حداقل رساندن استفاده از این وسایل حرارتی می‌توانید از مو های خود مراقبت کنید. همچنین در هنگام استفاده از سشوار برای کاهش آسیب به مو با فاصله و دمای حراراتی پایین موهای خود را خشک کنید. سعی کنید در هنگام استفاده از سشوار دائما آن را حرکت دهید و حرارت را در یک نقطه متمرکز نکنید. استفاده از محصولات محافظ در برابر حرارت قبل از استفاده از ابزارهای حرارتی احتمال آسیب به مو را به حداقل می‌رساند.

 

2. استفاده از مقدار کمتر شامپو

 

استفاده از مقدار کمتر شامپو

 

یکی از روش ‌های تقویت مو تمیز نگه داشتن آن است. اما مشکل اینجاست که مواد تشکیل دهنده بسیاری از شامپو ها، روغن طبیعی موها را نیز  به همراه چربی و کثیفی های مو از بین می‌برد. برای حل این مشکل بهتر است بجای استفاده روزانه از شامپو، فقط 2 یا 3 باردر هفته موهای خود را با شامپو بشوید. این کار از خشک شدن و تضعیف ساقه مو جلوگیری می‌کند.

 

همچنین بخوانید: 10 راز شگفت انگیز برای زیبایی صورت بانوان

 

3. آبرسانی موها

 

با رساندن آب کافی به بدنتان، موهای خود را هیدراته نگه دارید. ساقه مو، شامل یک چهارم آب است. بنابراین حداقل هشت تا دوازده لیوان آب در روز بنوشید تا موهایتان به خوبی آبرسانی شود. هیدراته بودن مو باعث  تقویت مو می‌شود و موهای شاداب و سالمی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

همچنین بخوانید: بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس و علائم کمبود اعتماد به نفس

 

4. ماساژ پوست کف سر

 

افزایش جریان خون در کف سر یکی از روش‌های تقویت مو می‌باشد. ماساژ دادن کف سر به افزایش جریان خون در بین فولیکول‌های مو کمک می‌کند. نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد 4 دقیقه ماساژ روزانه استقامت و ضخامت مو را افزایش می‌دهد. برای ماساژ دادن می‌توانید زمانی که موها کاملا خشک هستند با نوک انگشتان به صورت دایره ای پوست سرتان را با اعمال فشار ماساژ دهید. همچنین برای داشتن نتیجه بهتر می‌توانید با روغن های گیاهی کف سر خود را ماساژ دهید.

 

همچنین بخوانید: درمان تنبلی | بهترین راهکار ها برای درمان تنبلی

 

5. شستشوی مو با آب ولرم

 

شستشوی مو با آب داغ آسیب های بسیاری از جمله شکننده شدن مو و ریزش مو را به همراه دارد. برای تقویت و محافظت از موهای خود حتما از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید. همچنین بهتر است در پایان شستشو موهای خود را با آب سرد آبکشی کنید. این کار گردش خون را در ریشه‌های مو تحریک کرده و موهای شما را صاف و براق می کند.

 

همچنین بخوانید: 15 ترفند تاثییر گذار برای جذابیت بیشتر شما

 

6. خشک کردن مو با یک پارچه نخی

 

خشک کردن مو با یک پارچه نخی

 

به طور معمول همه افراد بعد از استحمام موهای خود را با حوله خشک می‌کنند. این عادت غلط بدلیل افزایش اصطحکاک بین حوله و مو باعث شکنندگی و آسیب دیدگی به مو می‌شود. بهتر است شما برای خشک کردن موهایتان از یک پارچه نخی یا یک تیشرت استفاده کنید. پارچه نخی اصطحکاک کمتری ایجاد می‌کند در نتیجه آسیب و شکنندگی کمتری به مو وارد می‌شود.

 

همچنین بخوانید: 10 نکته مهم در تصمیم گیری | چطور بهترین تصمیم را بگیریم؟

 

7. شانه زدن مو

 

شانه زدن مو باعث افزایش جریان خون در کف سر شده و چربی  طبیعی مو را به طور یکنواخت پخش می‌کند. البته این کار باید به اندازه صورت بگیرد وگرنه نتیجه عکس می‌دهد. بنابراین بهتر است بیشتر از 2 بار در روز موهایتان را شانه نزنید. شانه زدن زیاد با فشار وارد کردن بر مو باعث آسیب  دیدن آن می‌شود. برای شانه زدن مو از برس‌های استاندار استفاده کنید. یک برس استاندارد دارای موهای نرم با نوک گرد و درشت و انعطاف پذیر است. همچنین یک برس مناسب تولید الکتریسته ساکن نمی‌کند. به یاد داشته باشید هیچ گاه موهای خیس را شانه نزنید، زیرا موهای خیس خاصیت ارتجاعی دارد و این کار احتمال آسیب به مو را افزایش می دهد.

 

همچنین بخوانید: چگونه تغییر کنیم و به موفقیت برسیم؟ تغییر زندگی و شخصیت

 

8. استفاده از روغن داغ

 

یک روش بسیار محبوب در بین همه افراد برای تقویت مو استفاده از روغن داغ می‌باشد. روغن داغ به موهای خشک و آسیب دیده کمک می‌کند تا رطوبت از دست داده  خود را برگرداند. در بین انواع روغن ها ترکیب روغن نارگیل و آووکادو بسیار پیشنهاد می‌شود. برای استفاده از روغن داغ به روش زیر عمل کنید:

  • با توجه به اندازه و حجم موهایتان نسبت مساوی از روغن نارگیل و آووکادو را باهم مخلوط کنید.
  • برای گرم کردن، مخلوط روغن ها را در یک ظرف شیشه ای ریخته سپس داخل یک آب داغ قرار دهید.
  • بعد از باز شدن روغن و گرم شدن آن، گرمای روغن را امتحان کنید. اگر گرمای روغن ولرم بود پس قابل استفاده می‌باشد.
  • روغن ولرم را به همه جای مو و ریشه ها بمالید و سپس بعد از 20 دقیقه با آب ولرم آب کشی کنید.

 

همچنین بخوانید: چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ نکاتی برای تقویت فن بیان

 

9. کنترل استرس

 

استرس یکی از دلایل اساسی ریزش مو است. برای تقویت مو و داشتن موهای سالم ابتدا باید استرس خود را کنترل کنید. یکی از راه های کنترل استرس استفاده از مدیتیشن می‌باشد. همچنین انجام ورزش با تنظیم سطح هورمون­ها به کنترل استرس کمک بسیاری می‌کند.

 

مرتبط بخوانید: 15 راهکار تاثیر گذار برای کاهش استرس و اضطراب

 

10. تغذیه مناسب

 

تغذیه مناسب

 

سلامتی مو همانند سلامتی بقیه قسمت‌های بدن تا حد زیادی به تغذیه مربوط است. مو برای استحکام و تقویت به ویتامین‌ها و مواد مغذی احتیاج دارد. برخی از ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامتی و جلوگیری از آسیب دیدگی مو عبارتند از:

  • ویتامین A، به رشد مو کمک می کند. این ویتامین در سبزیجات برگ سبز تیره، فلفل قرمز شیرین، انبه و غیره یافت می‌شود.
  • ویتامین B12 که برای رشد مو مفید است، در شیر و محصولات شیر، لوبیا و غیره یافت می شود.
  • بیوتین برای سلامتی مو بسیار مهم است. کمبود بیوتین می‌تواند باعث ریزش مو شود.

از طرف دیگر فولیکول‌های مواز پروتئین تشکیل شده اند و در نتیجه کمبود پروتئین باعث نازک و ریزش مو می‌شود. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت کم چرب، اسفناج پخته، ماهی و...به تقویت و سلامت مو کمک بسیاری می‌کند.

 

همچنین بخوانید: کاریزما چیست؟ چطور کاریزماتیک شویم ویژگی و تعریف شخصیت کاریزما

 

11. استفاده از ماسک‌های خانگی

 

ماسک‌های خانگی حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی نیستند. همچنین ماسک‌ها باعث تقویت،  شادابی و نرمی موها می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید برای تقویت موهای خود از ماسک‌های پیشنهادی زیر استفاده کنید.

ماسک زرده تخم مرغ: زرده تخم مرغ بدلیل داشتن مقدار زیادی پروتئین باعث تحریک رشد مو می‌شود. علاوه بر این زرده تخم مرغ حاوی مواد مغذی دیگر  موثر بر سلامت و تقویت مو می‌باشد. برای تهیه ماسک  زرده تخم مرغ با توجه به حجم و قد موهایتان 2 تا 3 عدد زده تخم مرغ را با روغن نارگیل داغ شده مخلوط کنید.مخلوط را به پوست سر و ریشه موهایتان بمالید و سپس یک کلاه پلاستیکی روی موها قرار بدهید. بعد از تقریبا 15 دقیقه موهایتان را با آب سرد آبکشی کنید.

ماسک چای سبز: این ماسک را می‌توانید به دو روش تهیه کنید. روش اول این است که  دو کیسه چای سبز را در یک فنجان آب دم کنید، بگذارید تا خنک شود و بعد از آن، چای دم کشیده را روی موهای خود بزنید. سپس موهای خود را بعد از یک ساعت کاملاً بشویید. در روش دوم  دو قاشق چای سبز را با یک عدد سفیده تخم مرغ مخلوط کنید. سپس مخلوط خمیری شکل را بر روی پوست سر قرار دهید. 10 دقیقه صبر کنید بعد با آب سرد بشوید.

 

نتیجه گیری:

تقویت مو یکی از مهمترین راه حل ها برای داشتن موی سالم می‌باشد. ما دراین مقاله به راه‌های طبیعی برای تقویت مو اشاره کردیم. اما اگر ریزش و آسیب به موی شما شدید باشد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر شما برای تقویت موهایتان از روش موثردیگری بجز موارد اشاره شده دراین مقاله استفاده کردید لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مقالات پیشنهادی یادا: 

خشم چیست؟ بهترین روش ها برای کنترل خشم و عصبانیت

هدف گذاری | قوانین، آموزش و نمونه هدف گذاری

10 تمرین برای دستیابی به آرامش درون

رفع خجالتی بودن با نکات تاثیر گذار از بین بردن خجالت