درمان تنبلی و بی حوصلگی

 

بی حوصلگی و تنبلی زمانی رخ می دهد که انسان نسبت به کاری که می‌خواهد انجام دهد هیچ انگیزه ندارد و با تنبلی کارها را در زمان مشخص شده انجام نداده و آنها را به وقت دیگری موکول می کند.

همین امروز و فردا کردن ها باعث می شود که انسان با کوله باری از کارهای عقب افتاده روبرو شود و همین امر که اثرات منفی و جبران ناپذیری را در پی دارد.

یک فرد ممکن است برخی از برنامه های روزانه زندگی را به نحو مطلوب انجام داده و از نتیجه کارهای خود رضایت کامل داشته باشد. ولی در بعضی از موارد کم کاری داشته و خود را به تنبلی و بی حوصلگی بزند. از بازخورد بعضی از این کارها می توان پی برد که شخص بی حوصله و تنبل است و باید در پی درمان آن برآید.

در ادامه این مقاله از یادا علت تنبلی و برترین راه ها برای درمان تنبلی آورده شده است. با ما همراه باشید.

 

تنبلی چیست؟

 

تنبلی را می توان بزرگ ترین سد برای موفقیت در زندگی تعریف کرد. این تعریف ساده و در عین حال جامع، تمام آن چیزی است که برای آشنایی با تنبلی به آن نیاز خواهیم داشت. مسدود شدن مسیر های رسیدن به شادی و آرامش در زندگی، تنها به واسطه تنبلی امکان پذیر است.

یکی از نکات مهم در رابطه با تنبلی، عدم داشتن انگیزه کافی برای شروع یک تغییر بزرگ در زندگی است. تنبلی، کسالت، به تعویق انداختن کار ها و اهمال کاری به عنوان بزرگ ترین دشمنان برای یک فرد در زندگی شناخته می شوند.

انگیزه عامل محرکی برای شروع یک فعالیت به شمار می آید. عامل محرکی که هرگز نمی توان عدم وجود آن را اثبات کرد. انجام یا عدم انجام هر فعالیت، نیازمند انگیزه ای قوی و جدی است.

این انگیزه می تواند پول، صلح یا آرامش باشد. شاید بتوان گفت که انگیزه همواره به صورت آشکار نمایش داده نمی شود، اما همواره وجود دارد!

 

اصلی ترین علت های تنبلی

 

اصلی ترین علت های تنبلی

 

علت های تنبلی چیست؟ بی حوصلگی، بی انگیزه بودن یا خسته شدن را معمولا به عنوان اصلی ترین علت های تنبلی می توان معرفی کرد. اما این تمام ماجرا نیست.

ما انسان ها در اغلب موارد، وانمود می کنیم که بی حوصله و خسته ایم. موضوعی که آنقدر ها هم جدی نیست. زیرا به خوبی می دانیم که با این توجیه شرایط مناسبی برای ترک برنامه ریزی های انجام شده ایجاد می شود.

ترس از شروع یک موقعیت یا فعالیت جدید، نکته دیگری است که می تواند جزو مهم ترین و اصلی دلایل تنبلی باشد. همانطور که بلیز پاسکال هم به این موضوع اشاره می کند، تمامی شکست ها و ترس های انسان، از عدم توانایی وی در نشستن آرام و انجام فعالیت ها به صورت انفرادی نشأت می گیرد.

شناخت دلیل یا دلایل اصلی ایجاد سستی در ذهن و جسم، نه تنها باعث شروع فصل جدیدی در زندگی می شود. بلکه می تواند شرایط ابتلا به افسردگی خفیف یا شدید را به خوبی کنرل کند.

چرا که افسردگی یکی از مهم ترین پیامد های سستی و بی حوصلگی در افراد است. عدم انجام یک برنامه ریزی شغلی یا تحصیلی می تواند به مرور باعث ایجاد افسردگی و در نتیجه شکست های پی در پی شود.

شکست های شغلی یا حتی شکست در حوزه های تحصیلی، شاید یکی از رایج ترین دلایل سستی و بی حوصلگی در افراد است. موضوع مهمی که باید به ریشه یابی آن در سریع ترین زمان ممکن پرداخت.

شکست یک اصل جدایی ناپذیر در زندگی است. اگر پس از انجام یک پروژه ساده یا سخت، با عدم رضایتمندی کارفرما و برگشت خوردن پروژه رو به رو شدید، نباید برای همیشه دست از کار بکشید.

این یک اتفاق طبیعی است، که گاهی ایده ها و روش های فکری ما منطبق با خواست و نیاز دیگران نباشد. فراموش نکنید که برای موفقیت به یک شاه کلید نیاز دارید. نشاط و شادابی تنها شاه کلید مورد نیاز شماست.

 

همچنین بخوانید: 10 مورد از بهترین کتاب های موفقیت برای موفق شدن

 

ساده ترین و  بهترین راه های درمان تنبلی چیست؟

 

ساده ترین و  بهترین راه های درمان تنبلی چیست؟

 

زمانی که سستی و بی حوصلگی به سراغ فرد می آید می کوشد تا خود را از مسائل روزمره زندگی دور کند و با این کار تنبلی را در خود تقویت می کند. درمان تنبلی در کارها نیاز به یک اراده قوی دارد که فرد را در مسیر حرکت به پیش ببرد.

بی حوصلگی و تنبلی باعث می‌شود که فرد نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌تفاوت شده و از آنها بهره کافی را نبرده و احساس پوچی و عدم رضایت کند.

همه افراد ممکن است در زمان های مشخصی، تنبلی و بی حوصلگی را تجربه کنند که این خود یک واکنش طبیعی به برخی موقعیت ها است. تنبلی ارتباط مستقیمی با بلاتکلیفی و توقف برنامه ریزی های روزمره دارد.

 

تنبلی و بی حوصلگی، مشکل بزرگی که در صورت حل نشدن می تواند به نابودی فرصت ها ختم شود. در ادامه با ساده ترین راه های درمان تنبلی برای رسیدن به یک برنامه ریزی موفق آشنا می شویم.

  • قدرشناسی از فرصت های به دست آمده
  • تلاش برای ایجاد انگیزه
  • تعیین وقت معین برای انجام هر کاری
  • درمان تنبلی با طبقه بندی و نظم دهی کارها
  • تنظیم دمای خانه برای مبارزه با تنبلی
  • درمان تنبلی با حذف عادات غذایی بد
  • ایمان به توانایی و استعداد های خود
  • ترک احساس ضعف و خود کم بینی
  • مسافرت و گردش های یک روزه
  • ورزش و نقش آن در درمان بی حوصلگی

 

همچنین بخوانید: 15 راهکار تاثیر گذار برای کاهش استرس و اضطراب

 

قدرشناسی از فرصت های به دست آمده

 

این کار مستلزم این است که فرد به توانایی خود ایمان داشته باشد و خود را باور کند. تنبلی باعث می‌شود که فرد قدردان فرصت‌های به دست آمدن نباشد و به راحتی آنها را از دست بدهد.

 

همچنین بخوانید: هدف گذاری | قوانین، آموزش و نمونه هدف گذاری و برنامه ریزی موفق

 

تلاش برای  ایجاد انگیزه

 

تلاش برای  ایجاد انگیزه

 

در بسیاری از موارد بی حوصلگی به دلیل نداشتن انگیزه است. اگر فرد انگیزه کافی را نداشته باشد نمی تواند به نتیجه مطلوبی در کارها برسد. بنابراین لازم است با توجه به نتیجه انجام کارها در خود اراده و انگیزه کافی را به دست آورد و از افسردگی خود را نجات دهد.

 

همچنین بخوانید: بیوگرافی جف بیزوس، بنیانگذار شرکت آمازون و ثروتمند ترین مرد جهان زندگی نامه

 

تعیین وقت معین برای انجام هر کاری

 

زمانی که فرد تصمیم به انجام کاری می گیرد، می بایست زمان مشخصی را برای انجام دادن آن کار در نظر بگیرد. اگر وقت و زمان مشخصی تعیین نشود ممکن است در انجام آن کار امروز و فردا کند و نتیجه مطلوب را به دست نیاورد.

 

همچنین بخوانید: 10 نکته مهم در تصمیم گیری | چطور بهترین تصمیم را بگیریم؟

 

درمان تنبلی با طبقه بندی و نظم دهی کارها

 

هر فرد می‌تواند با طبقه بندی و اولویت بخشیدن به کارها آنها را به نحو احسن انجام دهد و این طبقه‌بندی باعث می‌شود که فرد کارهایی را که اولویت بیشتری دارند زودتر انجام داده و اگر این طبقه بندی نباشد سستی و تنبلی اثرات سوئی خواهد داشت.

 

تنظیم دمای خانه برای مبارزه با تنبلی

 

تنظیم دمای خانه باعث می‌شود که فرد احساس سستی و بی حوصلگی نکند و نتیجه مطلوبی را از انجام کارها به دست بیاورد.

 

همچنین بخوانید: چطور خواب راحتی داشته باشیم؟

 

درمان تنبلی با حذف عادات غذایی بد

 

درمان تنبلی با حذف عادات غذایی بد

 

محققان ثابت کردند که خوردن بعضی از غذاها احساس بی حوصلگی و تنبلی را در فرد افزایش می دهد. این موضوع نیازمند ترک برخی از رژیم های غذایی یا جایگزین کردن این رژیم ها برای رسیدن به یک سطح مطلوب از درمان تنبلی است.

 

ایمان به توانایی و استعداد های خود

 

یکی دیگر از راههای درمان تنبلی این است که به استعداد و توانایی خود ایمان داشته باشیم. برای برطرف شدن بی حوصلگی سعی کنیم در جمع دوستان حضور پیدا کنیم و در پی یافتن دوستان جدید برای ایجاد یک تغییر بزرگ باشیم.

برای رسیدن به یک هدف معقول برنامه مشخص و مناسبی را تعریف کنیم.

 

همچنین بخوانید: موثرترین راهکارها برای تقویت حافظه و افزایش یادگیری

 

ترک احساس ضعف و خود کم بینی

 

احساس ضعف و خود کم بینی را از خود دور کرده و به تنها به چیز های مثبت فکر کنیم. توانایی ها و استعداد های فردی خود را بشناسیم و در صدد رشد و شکوفایی آن ها برآییم.

 

مسافرت و گردش های یک روزه

 

فراهم آوردن شرایط مسافرت با یک گردش یک روزه در فضای سبز باعث آرامش روح و روان می شود. این موضوع هم چنین می تواند به یک برنامه ریزی جدید برای انجام کارها کمک کند.

مسافرت و گردش های یک روزه یک راهکار ساده اما موثر در تغییر عادت های روزمره است. عادت هایی که قطعا نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.

باید باور داشته باشیم نقاط قوت بیشتری داریم و می‌توانیم بر ضعف خود غلبه کنیم برای انجام هر کاری با انگیزه باشیم و برای رسیدن به هدف اصلی از تلاش و کوشش دست بر نداریم.

 

همچنین بخوانید: 10 تمرین برای دستیابی به آرامش درون

 

ورزش و نقش آن در درمان بی حوصلگی

 

ورزش کردن در درمان بی حوصلگی و تنبلی بسیار موثر است. فعالیت جسمی و فیزیکی می تواند به فعال تر شدن هر چه بیشتر ذهن نیز کمک کند. انجام ورزش به صورت منظم یکی از بهترین روش ها برای درمان بی حوصلگی و تنبلی است.

 

همچنین بخوانید: بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس

 

روش های توصیه شده برای درمان تنبلی در اسلام

 

روش های توصیه شده برای درمان تنبلی در اسلام

 

تنبلی به عنوان یک آفت بزرگ در اسلام شناخته می شود. اسلام به عنوان یک دین و سبک زندگی کامل، روش های فوق العاده موثری را برای درمان موفقیت آمیزِ تنبلی به افراد معرفی می کند.

اما پیش از آشنایی با این روش ها، باید با مهم ترین دلایل تنبلی در اسلام آشنا شویم.

  • عدم داشتن یک برنامه ریزی درست
  • پیشروی بر اساس هیجانات و نه منطق
  • تاثیرپذیری بیش از حد از شرایط و جو بیرونی
  • ضعف در انگیزه درونی
  • کمال گرایی و رویانگری

نداشتن اراده جدی برای شروع یک کار ساده ترین موضوعی است که می توان به عنوان علت بی حوصلگی و تنبلی به آن اشاره کرد. اما موارد بسیاری در تشدید این علت نقش دارند. مواردی که به مهم ترین آن ها اشاره کرد.

 

همچنین بخوانید: چگونه تغییر کنیم و به موفقیت برسیم؟ تغییر زندگی و شخصیت

 

روش های درمان سستی و تنبلی از نگاه اسلام چیست؟

 

  • ترک کمال گرا بودن
  • تقویت انگیزه های فردی
  • شناخت خودِ واقعی و نه خودِ آرمانی
  • پیروی از جریان عقل و نه احساسات
  • کاهش میزان تاثیرپذیری از محیط پیرامون
  • مواجه شدن با مشکلات و تلاش برای رفع آن ها

 

همچنین بخوانید: رفع خجالتی بودن با نکات تاثیر گذار از بین بردن خجالت

 

تنبلی فکری و بهترین راه ها برای درمان آن

 

تنبلی فکری و بهترین راه ها برای درمان آن

 

شما به عنوان یک موجود زنده، نباید اجازه برنامه ریزی اتوماتیک را به ذهن خود بدهید. توقف هر نوع برنامه ریزی اتوماتیک در ذهن، ساده ترین راهکار برای درمان تنبلی فکری است. خلق یک برنامه جامع برای ذهن، وظیفه شماست!

تنبلی فکری یا تنبلی ذهن، از عدم تفکر نشأت می گیرد. زمانی که فرد بدون در نظر داشتن ایده ها و نظرات شخصی اقدام به شروع یک برنامه ریزی می کند، باید شاهد لمس تنبلی از نوع فکری نیز باشد.

اصلی ترین دلایل ایجاد این نوع از تنبلی در فرد، بی مسئولیتی، نداشتن یک هدف مشخص، مشکلات جسمی و ترس از شروع است. این عوامل می توانند محرک یا علت اصلی تنبلی باشند.

اما بهترین روش ها برای درمان این نوع از تنبلی کدام است؟

  • طراحی هدف های دست یافتنی
  • شادی بودن
  • بازبینی مجدد فعالیت ها و ارزش گذاری هر کار
  • تعیین یک نقطه برای شروع
  • استفاده از تجربه و کمک دیگران
  • تقویت انگیزه
  • رعایت اصلِ واقع بینی
  • یادداشت اهداف و آرزوها
  • پذیرفتن برد و باخت در کنار یکدیگر

 

همچنین بخوانید: بهترین روش ها و نکات طلایی هدفگذاری برای رسیدن به اهداف

 

نتیجه گیری:

بی حوصلگی، سستی، تنبلی، افسردگی و اهمال کاری دومینویی خطرناک برای زندگی است. شناخت مهم ترین عوامل ایجاد خستگی یا بی حوصلگی می تواند نقش مهمی در درمان این مشکل داشته باشد.

بی حوصلگی هم چون بسیاری از مشکلات روحی و جسمی، یک اتفاق خطرناک به شمار می آید. مشکلی که درمان آن در سریع ترین زمان ممکن می تواند باعث یک تغییر بزرگ در زندگی برای دستیابی به موفقیت شود.

شناخت مشکل اصلی در این موارد و مشخص کردن تکلیف نهایی، اتفاقات خوشایندی است که در نهایت به نفع فرد خواهد بود. کنترل برنامه ریزی ها و توجه به نظم در روند برنامه ریزی های روزمره، به طور حتم جایگاه بسیار مهمی در ترک تنبلی و درمان آن دارد.

 

مقالات پیشنهادی یادا:

12 مورد از بهترین راه ها برای افزایش تمرکز و دقت

10 راز شگفت انگیز برای زیبایی صورت بانوان

معرفی و خلاصه کتاب ثروتمندترین مرد بابل اثر جورج سمیویل کلاسون

معرفی و خلاصه کتاب "پدر پولدار پدر بی پول" اثر رابرت کیوساکی

چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ نکاتی برای تقویت فن بیان

 کسب درآمد اینترنتی آسان، مطمئن و بدون سرمایه

برترین راه ها برای تقویت حافظه | نکات افزایش ذهن و هوش

زبان بدن افراد دروغگو چگونه است؟ تشخیص دروغ