برای خواب راحت چه کنیم؟

 

داشتن خواب راحت در عین سادگی یک آرزو جدی است. انسان ها در قرن 21 با توجه به مشکلات جسمی، روحی و اجتماعیِ متعدد با بی خوابی های پی در پی رو به رو هستند. خواب شبانه نقش مهمی در سلامت جسم و روح خواهد داشت.

کشف راز خوابِ خوب کار سختی نیست. خواب خوب دقیقا تاثیری مشابه با تغذیه خوب و سبک زندگی سالم خواهد داشت. بی خوابی و نداشتن خواب راحت می تواند تاثیر منفی در عملکرد هورمون های مغز داشته باشد.

ابتلا به سرطان و هم چنین ضعف جسمانی از دیگر مشکلاتی است با نداشتن خواب راحت، باید شاهد آن بود. این در حالی است که با تجربه خواب راحت می توان به طور حتم شاهد سلامت جسم و روح بود.

مصرف دارو های شیمیایی تنها یکی از صد راه پیشنهادی برای خواب عمیق به شمار می رود. اما مواجه شدن با واقعیت ها، قطعا بهترین انتخابی است که هر فرد می تواند داشته باشد. واقعیت این است که خواب خوب با روش های طبیعی و ساده نیز امکان پذیر است.

در ادامه به بهترین ترفند ها برای داشتن خواب راحت اشاره می کنیم، همراه ما باشید ...

 

خواب راحت شاه کلید موفقیت در تمامی فعالیت های روزانه به شمار می آید. پیش از اینکه بخواهیم به راهکار ها و ترفند های خواب خوب اشاره کنیم، باید علت بی خوابی و مشکل در داشتن خواب راحت را به صورت جدی بررسی کنیم.

اگر هنگام بلند شدن از رختخواب هم چنان احساس خستگی می کنید، باید علت اصلی بی خوابی یا خواب بدتان را کشف کنید. کشف این علت به شما در رسیدن به خوابی آرام کمک خواهد کرد.

برای سریع به خواب رفتن چه باید کرد؟ پاسخ به این سوال ساده تر از آن چیزی است که فکرش را بتوان کرد. در ادامه با 5 روش و ترفند بسیار ساده برای داشتن خواب عمیق آشنا می شویم، ترفند هایی که برای اجرا آن ها به زمان و هزینه کمی نیاز داریم.

  • بالشت نرم را برای خواب شبانه انتخاب کنید.
  • دما اتاق خواب را خنک نگه دارید.
  • ساعتی مشخص را برای خواب انتخاب کنید.
  • مدیتیشن را قبل از خواب فراموش نکنید.
  • تشک استاندارد را برای خواب تهیه کنید.

تغییرات ساده در محیطِ اتاق خواب می تواند به بهبود وضعیت خواب کمک کند. تغییراتی که از مهم ترین آن ها می توان به کاهش نور محیط اشاره نمود. ترک عادت هایی مانند بیدار ماندن و چک کردن شبکه های اجتماعی، از دیگر ترفند هایی است که قطعا منجر به داشتن خواب راحت می گردد.

 

بالشت نرم تاثیر ویژه ای در خواب راحت دارد.

 

بالشت

 

خواب راحت با انتخاب یک بالش نرم، تجربه ای تکرار نشدنی است. خواب ارام به عوامل مختلفی وابسته است که از مهم ترین آن ها می توان به عوامل بیرونی هم چون محیط خواب، بالش یا تشک خواب اشاره نمود.

کیفیت خواب ارتباط مستقیمی با نرمی و راحتی بالش دارد. البته که بالش نرم صرفا برای خواب خوب انتخاب نمی شود. بلکه بالش یکی از اصلی ترین اجزا محافظ ستون فقرات و گردن نیز به شمار می رود.

در انتخاب بالش نرم، توجه به نوع خواب نیز اهمیت دارد. نوع خواب افراد تعیین کننده میزان نرمی بالش خواهد بود. به طور مثال افرادی که به پشت می خوابند، باید در انتخاب بالش دقت بیشتری داشته باشند.

یک نکته مهم در رابطه با انتخاب بالش، مدت زمان استفاده از آن است، عمر مفید یک بالش حدودا 2 سال می باشد. بنابراین برای داشتن خواب راحت، تعویض بالش پس از این زمان ضرورت خواهد داشت.

 

همچنین بخوانید: 10 مورد از بهترین کتاب های موفقیت برای موفق شدن

 

انتخاب یک اتاق خنک برای خواب راحت

 

دما اتاق تاثیر ویژه ای بر کیفیت خواب شما دارد. متعادل بودن دما اتاق خواب از جمله مواردی است که تاثیر مستقیمی بر خواب و زمان خواب خواهد داشت. دما خیلی سرد یا خیلی گرم منجر به اختلال در خواب می شود.

اتاق خنک و تشک ضد تعریق یک ترکیب ایده آل برای خوب خوابیدن است. خواب راحت در دمای 15 درجه، اتفاق خوشایندی است که می توان به آن اشاره کرد. ثابت نگه داشتن دما بین 15 الی 20 درجه بر کیفیت خواب شما تاثیرگذار خواهد بود.

 

همچنین بخوانید: موثرترین راهکارها برای تقویت حافظه و افزایش یادگیری

 

انتخاب یک ساعت مشخص برای خواب راحت

 

 انتخاب یک ساعت مشخص برای خواب راحت

 

ساعت مشخصی را برای خواب انتخاب کنید. در این صورت بدن شما به طور طبیعی عادت می کند که در ساعتی مشخص برای خواب و احیا مجدد آماده شود. این کار نه تنها برای خواب راحت، بلکه برای احیا اعضا داخلی بدن نیز ضروری است.

با تنظیم وضعیت و ساعت خواب این امکان را خواهید داشت تا خوابی عمیق را تجربه کنید.

 

همچنین بخوانید: بهترین راهکار ها برای درمان تنبلی، بی حوصلگی و سستی

 

مدیتیشن یک راهکار قوی برای خواب راحت

 

مدیتیشن و یوگا، راهکار هایی فوق العاده قوی برای خواب راحت به شمار می روند. مدیتیشن تاثیر مثبت و مفیدی بر کیفیت خواب دارد. به آرامش رسیدن از نظر جسمی و روحی قبل از خواب، موضوع مهمی است که امروزه می توان به شکل گسترده شاهد آن بود.

یکی از روش های مدیتیشن موفق، انتخاب موسیقی آرام و ملایم است. مدیتیشن شرایط جسمی و روحی بدن برای خواب عمیق را فراهم می نماید. هم چنین این روش می تواند تاثیرگذاری فوق العاده ای بر بی خوابی داشته باشد.

مدیتیشن، این قدرت را به شما می دهد که ذهن خود را به خوبی کنترل کنید.

 

همچنین بخوانید: 15 راهکار تاثیر گذار برای کاهش استرس و اضطراب

 

تشک راحت و نقش آن در خواب راحت

 

تشک راحت و نقش آن در خواب راحت

 

خواب راحت به عوامل متعددی وابسته است. از مهم ترین این عوامل می توان به تشک خواب اشاره نمود. تشک استاندارد نه تنها در کیفیت خواب، بلکه در تسکین درد های ناحیه گردن و ستون فقرات موثر خواهد بود.

هم چنین تشک استاندارد در سریع به خواب رفتن نیز موثر است. با انتخاب تشک استاندارد قطعا می توان خوابی سریع و آسان را تجربه کرد. به طوری که دگیر نیازی به صرف زمان طولانی برای خواب در رختخواب نخواهید داشت.

 

همچنین بخوانید: بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس

 

نتیجه گیری مقاله :

خواب راحت یک اتفاق پیچیده و دشوار نیست. برای داشتن خواب راحت به پیش نیاز های متعددی نیاز نخواهیم داشت. حذف برخی از عادت های غلط از جمله تبدیل اتاق خواب به اتاق کار، می تواند تاثیر فوق العاده ای بر خواب خوب داشته باشد.

یکی از ساده ترین روش ها برای ترک بی خوابی و داشتن خواب عمیق بررسی عادت های روزانه است. عادت هایی که شاید از کنترل نیز خارج شده باشند و مهار آن ها کمی سخت به نظر برسد!

 

مقالات پیشنهادی یادا:

10 راز شگفت انگیز برای زیبایی صورت بانوان

معرفی و خلاصه کتاب ثروتمندترین مرد بابل

معرفی و خلاصه کتاب قورباغه ات را قورت بده اثر برایان تریسی 

12 مورد از بهترین راه ها برای افزایش تمرکز و دقت

رفع خجالتی بودن با نکات تاثیر گذار از بین بردن خجالت

چگونه پولدار شویم؟ راه ­هایی که باید بدانید