راه­ هایی برای تقویت حافظه

 

شاید برای شما هم پیش آمده است که در یادآوری نام افراد دچار مشکل شده اید یا دربرخی موارد اطلاعات ضروری مانند شماره شناسنامه خود را فراموش کرده اید. برخی فراد ممکن است بخاطر فراموشی خود دچار دردسر شوند. با توجه به اهمیت قضیه در این مقاله از یادا چند راه­کار برای تقویت حافظه را به شما ارائه می­دهیم.

 

1. داشتن رژیم غذایی مناسب

 

برهیچ کس پوشیده نیست که داشتن تغذیه مناسب تاثیر مثبتی در بهبود حافظه دارد. در این بین عادت‌های غذایی مناسب مانند خوردن صبحانه باعث تقویت حافظه می‌شود. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد افرادی که عادت به خوردن صبحانه دارند نسبت به افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند 20 درصد قدرت تمرکز و حافظه بالاتری دارند. صبحانه به عنوان یکی از وعده ‌های مهم روزانه باعث افزایش عملکرد حافظه می‌شود. برخی از مواد غذایی که باعث تقویت حافظه می‌شوند عبارتند از:

 

کلم بروکلی:

 

  این ماده غذایی با ارزش به دلیل داشتن ویتامین K و کولین تاثیر مثبتی بر روی شادابی و تقویت حافظه دارد. همچنین کلم بروکلی سرشار از فیبر می‌باشد و با ایجاد احساس سیری در فرد از پرخوری جلوگیری می‌کند.

 

انجیر:

 

انجیر حاوی ویتامین­های A، B، C می‌باشد که در تقویت حافظه موثر بوده و عملکرد سلول‌های مغز را بهبود می‌بخشد.

 

برای تقویت حافظه آووکادو بخورید:

 

این میوه سر شار از ویتامین K و اسید‌فولیک است که باعث بهبود حافظه و تمرکز می‌شود. آووکادو همچنین سرشار از چربی اشباع نشده می‌باشد که برای شادابی پوست بسیار مفید می باشد.

 

همچنین بخوانید: بهترین راهکار ها برای تمرکز و دقت بیشتر

 

نوشیدن چای سبز:

 

چای سبز تقویت حافظه یادا

 

چای سبز به مانند کافیئن کارایی مغز را افزایش می‌دهد. همچنین چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان باعث حفظ سلول‌های خاکستری مغز شده  و حافظه را بهبود می‌بخشد.

 

زردچوبه برای افزایش حافظه:

 

این ادویه با ارزش حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام کورکومین می‌باشند. آنتی اکسیدان‌ها استرس را کاهش می دهند و همچنین  با کاهش پلاک آمیلوئید حافظه را تقویت می‌کنند.

 

همچنین بخوانید12 مورد از بهترین راه ها برای افزایش تمرکز و دقت

 

مصرف غذاهایی با اسید چرب امگا 3:

 

مواد غذایی مانند ماهی، حاوی امگا3 می‌باشند. ماهی علاوه بر مفید بودن برای سلامتی با کاهش استرس و اضطراب به تقویت حافظه کمک می کند. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف ماهی و مکمل‌های ماهی حافظه کوتاه مدت بخصوص در افراد مسن را بهبود می بخشند.

عادت‌های غذایی نامناسب تاثیرات مخربی بر روی حافظه دارد. بنابراین  حذف این مواد غذایی، حافظه را بهبود می‌بخشد.

 

همچنین بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب قورباغه ات را قورت بده اثر برایان تریسی

 

برخی از مواد غذایی که باید از رژیم غذایی حذف شوند عبارتند از:

 

میزان مصرف شکر را کاهش دهید:

 

مصرف بیش از اندازه شکر، علاوه بر مضرر بودن برای سلامتی باعث کاهش حجم مغز و ضعیف شدن حافظه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی حاوی قند دارند دارای حافظه ضعیف‌تری هستند.

 

دوری از مشروبات الکلی:

 

مصرف مشروبات الکی با تغییر عملکرد مغز باعث کاهش حافظه می شوند. مشروبات الکی با آسیب وارد کردن به هیپوکامپ مغزعملکرد حافظه را مختل می‌کنند.

 

کربوهیدارت‌های تصفیه شده:

 

مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه نشده مانند آرد سفید، برنج سفید، پاستا و... ممکن است به حافظه آسیب برسانند. مصرف کربوهیدات‌های تصفیه نشده با افزایش قند خون، باعث کاهش کارکرد ذهنی می‌شوند.

 

همچنین بخوانید: بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس و علائم کمبود اعتماد به نفس

 

2. تغییر سبک زندگی برای تقویت حافظه

 

تغییر سبک زندگی برای تقویت حافظه

 

یکی از راه­ های تقویت حافظه داشتن سبک زندگی سالم است. برخی از مهم­ترین کار­هایی که می­توانید برای افزایش قدرت توانایی مغز در جهت تقویت حافظه انجام دهید عبارتند از:

 

مقاله مرتبط: چگونه تغییر کنیم و به موفقیت برسیم؟ تغییر زندگی و شخصیت

 

خواب کافی:

 

خواب کافی باعث عملکرد بهتر حافظه می‌شود. خواب به میزان 7 تا 9 ساعت در شبانه روز یادگیری را سریعتر می‌کند. داشتن یک چرت کوتاه بعد از یادگیری مطلب جدید منجر به تغییرات فیزیکی در مغز شده و به  تفهیم بیشتر مطالب کمک می‌کند.

 

همچنین بخوانید: رفع خجالتی بودن با نکات تاثیر گذار از بین بردن خجالت

 

یادگیری زبان:

 

 آموختن یک زبان دیگر به تقویت حافظه کمک بسیاری می‌کند. تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد که افراد دو زبانه نسبت به افراد دیگر حافظه قویتری دارند. یادگیری زبان دوم فقط مربوط به دوران کودکی نیست به گونه ای که طبق نظرات دانشمندان، آموختن زبان دوم در دوران بزرگسالی برای مغز بسیار مفید است و باعث افزایش عملکرد حافظه می‌شود.

 

رفتن به طبیعت:

 

 قدم زدن در طبیعت بیشتر از قدم زدن درمکان‌های دیگر حافظه را تقویت می‌کند. حتی اگر امکان رفتن به طبیعت وجود ندارد نگاه کردن به عکس طبیعت تاثیر مثبتی در بهبود عملکرد حافظه خواهد داشت.

 

کاهش استرس:

 

 استرس به سلول‌های مغزی آسیب وارد می کند و باعث کاهش حافظه می‌شود. یکی از روش‌های کنترل استرس مراقبه می‌باشد. مدیتیشن و گوش دادن به موسیقی نیز می­تواند در کاهش استرس نقش چشمگیری داشته باشید.

 

همچنین بخوانید: 15 راهکار تاثیر گذار برای کاهش استرس و اضطراب

 

3. برای افزایش حافظه ورزش کنید

 

ورزش تقویت حافظه

 

یکی دیگر از روش‌های تقویت حافظه ورزش کردن می‌باشد. با افزایش سن عملکرد حافظه کاهش می­یابد و احتمال آلزایمر بیشتر می‌شود. ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی می‌تواند این روند را کندتر کند. ورزش کردن جریان خون را در مغز افزایش داده و باعث افزایش عملکرد مغز می‌شود. انجام  ورزش‌های هوازی ضربان قلب را افزایش می‌دهد و از این طریق باعث افزایش سطح هوشیاری می‌شود. از فعالیت‌های ورزشی مناسب می‌توان به  پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا اشاره کرد. همچنین نفس عمیق کشیدن به مدت 20 دقیقه در روز با کمک کردن به افزایش جریان خون و سطح اکسیژن در مغز، توانایی مغز را افزایش می‌دهد.‌

 

همچنین بخوانیدچگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ نکاتی برای تقویت فن بیان

 

4. تکنیک‌های ساده برای تقویت حافظه

 

سلول‌های مغزی هم مانند عضلات برای تقویت نیاز به تمرین دارند. تمرین‌های ذکر شده در زیر حافظه را تقویت می‌کنند.

  • با دست مخالف مسواک کشیدن
  • گوش دادن به موسیقی
  • انجام برخی از محاسبات ریاضی به صورت ذهنی
  • یادگیری مهارت‌های جدید مانند یادگیری ساز جدید
  • برعکس به اشیاء نگاه کردن
  • داشتن روابط عمومی بالا
  • با چشم بسته حمام کردن و سعی در پیدا کردن اجسام
  • تصویر سازی ذهنی
  • یاداشت کردن
  • جدول حل کردن
  • تغییر عادت‌ها و فعالیت‌های عادی روزانه مانند جابه جا کردن مکان نشستن بر روی سفره
  • انجام بازی‌های فکری

 

جمع بندی:

در این مقاله در مورد راه­های تقویت حافظه صحبت کردیم. اما باید توجه داشته باشید که در برخی موارد ضعف حافظه می­تواند پیش درآمدی بر بیماری­های دیگر باشد. از این رو در صورتی که حافظه شما به صورت ناگهانی کم شده است بهتر است قبل از انجام هرکاری به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.