15 راهکار تاثیر گذار برای کاهش استرس را بشناسید

 

اضطراب و استرس یکی از احساسات رایج در طول زندگی است که در شرایط مختلف بروز پیدا می کند. ابتلا به بیماری، شرایط نابسامان زندگی، مشکلات روحی، کمبود خواب، اتفاقات بزرگ زندگی (ازدواج، تولد فرزند، مرگ اطرافیان)، شرایط محیطی و بسیاری موارد دیگر می تواند سرمنشا استرس در فرد باشد. استرس در درجات ضعیف معمولاً مشکلات خاصی ایجاد نمی کند؛ اما در صورت شدت یافتن می تواند زمینه انواع بیماری های جسمی یا روانی باشد. به همین دلیل تشخیص و درمان آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو مقاله پیش رو به بررسی راهکارهای کاهش استرس اختصاص داده شده است. ما را تا پایان همراهی کنید.

 

استرس چیست؟

 

استرس (stress)، به معنای نوعی فشار روانی است که فراتر از حد تحمل فرد باشد. عوامل مختلفی در ایجاد چنین فشاری در فرد نقش دارند که در ابتدای مطلب به آنها اشاره شد. البته تاثیر هر یک از این علائم به خود شخص نیز بستگی داشته و نتایج آنها در افراد مختلف متفاوت است. دلیل این موضوع را می توان به تفاوت افراد در ویژگی های رفتاری و روان شناختی نسبت داد. به عنوان مثال می توان به صبر و بردباری، میزان سرسختی و روحیه اشاره کرد.

 

استرس چه تبعاتی به دنبال دارد؟

 

امروزه شرایط زندگی در مقایسه با گذشته تغییرات بسیاری پیدا کرده و انسان ها تحت فشار روانی و استرس بیشتری قرار دارند. بی توجهی به علائم افزایش استرس و عدم درمان آن می تواند تبعات زیادی از قبیل بیماری های مختلف، اختلال در حافظه، اختلال در خواب، اختلال در تغذیه، به همراه داشته باشد. آمارها حاکی از این است که درصد بیماری های مرتب با استرس روز به روز در حال افزایش است و دلیل اصلی این موضوع نداشتن سبک زندگی سالم می باشد. از جمله بیماری های مذکور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات پوستی
  • بیماری های قلبی
  • سردردهای میگرنی
  • پرکاری یا کم کاری تیروئید
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • ابتلا به بیماری های عفونی

 

راهکارهای کاهش استرس شامل چه مواردی است؟

 

راهکارهای کاهش استرس شامل چه مواردی است؟

 

1. برای کاهش استرس ورزش کنید

 

ورزش کردن به صورت مقطعی بخش زیادی از استرس ذهنی شما را از بین می برد. فواید ورزش کردن در راستای کاهش استرس زمانی بیشتر می شود که این کار روتین و منظم انجام گیرد. به همین دلیل افرادی که روزانه بخشی از زمان خود را (هرچند کوتاه) به ورزش کردن اختصاص می دهند، در مقایسه با دیگران کمتر دچار استرس و اضطراب می شوند. دانشمندان معتقدند که ورزش کردن موجب کاهش هورمون کورتیزول (استرس) و افزایش هورمون اندورفین (روحیه بخشی) در بدن می شود؛ از این رو به عنوان یکی از بهترین راهکارهای کاهش استرس معرفی می شود.

 

همچنین بخوانید: بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس و علائم کمبود اعتماد به نفس

 

2. از دم نوش های موثر در کاهش استرس استفاده کنید

 

داشتن یک رژیم غذایی سالم به شما در مقابله با استرس کمک شایانی می کند. علاوه بر این استفاده از برخی دمنوش ها می تواند استرس و اضطراب را کاهش و تسکین دهد. به عنوان مثال می توان به دم کرده چای سبز به دلیل داشتن پلی فنل (نوعی آنتی اکسیدان)، سنبل الطیب به دلیل داشتن اسید والرنیک،گیاه نعناع و بسیاری دیگر از گیاهان اشاره کرد. ناگفته نماند که مصرف گیاهان دارویی می تواند با داروهای شیمیایی تداخل داشته باشد؛ به همین دلیل مصرف همزمان آنها نیازمند احتیاط بیشتر و دستور پزشک انجام شود.

 

3. برای کاهش استرس مصرف کافئین را محدود کنید

اگرچه مصرف مقدار معینی از مواد غذایی یا نوشیدنی های حاوی کافئین برای سلامتی الزامی است؛ اما زیاده روی در آن می تواند موجب اختلال در حافظه، خواب، بی قراری، خستگی، سردرد و ایجاد استرس و اضطراب در فرد شود. بنابراین همین حالا دست به کار شده و میزان کافئین را در برنامه غذایی خود محدود کنید. انواع چای، نوشابه، کاکائو و شکلات، ژل، مکمل های ورزشی و لاغری و داروهای مسکن از جمله موارد حاوی کافئین به شمار می روند.

 

همچنین بخوانید: چگونه تغییر کنیم و به موفقیت برسیم؟ تغییر زندگی و شخصیت

 

4. برای کاهش استرس آدامس همراه خود داشته باشید

 

برای کاهش استرس آدامس بجوید یادا

 

تحقیقات علمی نشان می دهند که جویدن آدامس به میزان زیادی استرس و اضطراب فرد را کاهش می دهد؛ زیرا میزان جریان خون در مغز را افزایش و کنترل ذهن را آسان تر می کند. بخش جالب تر اینجاست که جویدن پرقدرت آدامس، این تاثیرات را بیش از پیش افزایش می دهد.

 

5. برای کاهش استرس محیط را خوشبو کنید

 

رایحه های آرامش بخش می توانند به طور مستقیم بخشی از مغز را که در ارتباط با احساسات و حتی حافظه است را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل خوشبو کردن فضا با استفاده از اسانس های مختلف (آروماتراپی)، نمونه ای از راهکارهای کاهش استرس است. انجام این کار نیازمند هزینه کرد بالایی نیست و می توان آن را با استفاده از شمع های معطر (چوب دارچین، صندل، عود و ...) و یا گیاهان آرام بخش انجام داد. به عنوان مثال می توان به گیاهان اسطوخودوس، رزماری، لیمو، شکوفه پرتقال، بهارنارنج و شمعدانی اشاره کرد.

 

همچنین بخوانید: 12 مورد از بهترین راه ها برای افزایش تمرکز و دقت

 

6. برای کاهش استرس به خنده درمانی روی آورید

 

خندیدن آثار بسیار مثبتی به همراه دارد؛ به همین دلیل از آن تحت عنوان خنده درمانی یاد می شود. تاکنون تاثیر این نوع درمان در بیماری های مختلفی از قبیل افسردگی، دیابت و ...، بررسی و اثرگذاری آن تایید شده است. خنده خصوصاً با صدای بلند، موجب افزایش جریان خون در بدن شده و هورمون اپینفرین (نوعی هورمون استرس) را کاهش می دهد. به این موارد می توان کاهش درد، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون را نیز اضافه کرد. اگرچه خندیدن در زمان استرس دشوار است؛ اما دست به کار شده و به هر شیوه ای (هرچند مصنوعی) خود را بخندانید.

 

7. برای کاهش استرس با اطرافیان و دوستان خود صحت کنید

 

سکوت، گوشه گیری و صحبت نکردن با دیگران می تواند استرس و اضطراب افراد را بیشتر کند. گاهی اوقات درد دل و مشورت با یک دوست موجب دلگرمی شده و اعتماد به نفس و روحیه شما را بالا می برد.

 

همچنین بخوانید: چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ نکاتی برای تقویت فن بیان

 

 

8. برای کاهش استرس نفس عمیق

 

برای کاهش استرس نفس عمیق بکشید

 

همانطور که ذکر شد استرس باعث افزایش تعداد ضربان قلب، تنفس و گرفتگی عروق می شود. نفس عمیق (تنفس دیافراگمی) از راه بینی یکی از بهترین و موثرترین تکنیک ها و راهکارهای کاهش استرس و از بین بردن این علائم است؛ زیرا با این کار اکسیژن بیشتری در اختیار بدن قرار گرفته و آرامش به تدریج بر استرس و اضطراب غلبه می کند. برای داشتن تنفس عمیق صحیح، از طریق بینی ریه های خود را پر از هوا کرده و سپس آن را آرام آرام بازدم کنید. سایر مزایای دیگر داشتن نفس عمیق عبارتند از:

  • کاهش فشار خون
  • کاهش دردهای عضلانی
  • بهبود وضعیت تنفس
  • دفع بیشتر سموم از بدن

 

همچنین بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب "پدر پولدار پدر بی پول" اثر رابرت کیوساکی

 

9. برای کاهش استرس دوش آب گرم بگیرید

 

در زمان افزایش استرس و اضطراب، جریان خون در بدن دچار اختلال  می شود؛ به نحویکه خون رسانی در دست ها و پاها کاهش پیدا می کند. دوش آب گرم در این شرایط می تواند وضعیت را به حالت قبل برگردانده و خون رسانی را متعادل کند. لازم به ذکر است که دوش آب سرد به هیچ عنوان نقش تسکین دهنده در رابه با استرس نداشته و حتی آن را تشدید می کند.

 

همچنین بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب قورباغه ات را قورت بده اثر برایان تریسی

 

10. برای کاهش استرس ماساژ درمانی کنید

 

ماساژ دادن به عنوان یکی از راهکارهای کاهش استرس، جریان خون را در بخش های مختلف بدن متعادل می کند. ابتدایی ترین شکل تسکین استرس با این کار، قرار دادن انگشت در شقیقه های سر و ماساژ دایره ای آن به مدت چند دقیقه است.

 

11. برای کاهش استرس خواب کافی داشته باشید

 

استرس و فشارهای روحی میزان زیادی از انرژی فرد را مصرف کرده و به همین دلیل احساس خستگی می کنید. بنابراین بهتر است زمان کوتاهی به مغز خود استراحت داده و انرژی از دست رفته را مجدداً بازگردانید. حتی بستن چشم ها و فکرنکردن به هیچ موضوعی نیز در این رابطه تاثیرگذار است.

 

همچنین بخوانید: بهترین روش ها و نکات طلایی هدفگذاری برای رسیدن به اهداف

 

12. برای کاهش استرس موسیقی های آرام گوش کنید

 

موسیقی های آرام گوش کنید

 

گوش دادن به موسیقی های آرام و بی کلام موجب کاهش هورمون استرس، فشار خون و ضربان قلب شده و مغز را به سوی آرامش سوق می دهد. در این بین صداهای موجود در طبیعت از قبیل صدای پرندگان یا آب نیز در تسکین استرس بسیار اثربخش هستند. به همین دلیل موسیقی درمانی به عنوان یکی از راهکارهای کاهش استرس معرفی شده است. البته برخی افراد با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود در سبک های مختلف به آرامش رسیده و نمی توان روی نوع خاصی از موسیقی تاکید کرد.

 

همچنین بخوانید: رفع خجالتی بودن با نکات تاثیر گذار از بین بردن خجالت

 

14. برای کاهش استرس بنویسید

 

تحقیقات نشان می دهد که نوشتن می تواند از میزان نگرانی ها و استرس فرد بکاهد. بنابراین قلم و خودکار خود را آماده کرده و تمامی ناراحتی ها و عوامل استرس زای خود را بنویسید. حتی نقاشی کردن نیز می تواند راهکاری مناسب برای آرام شدن باشد.

 

15. برای کاهش استرس دعا کنید

 

تاثیر دعا بر آرامش و سلامت روح و روان نکته ای نیست که تنها مورد اهمیت دین قرار داشته باشد؛ بلکه توسط بسیاری از محققان نیز به اثبات رسیده است. بنابراین در شرایط بد روحی که استرس و انرژی منفی شما را احاطه کرده از معجزه دعا غافل نشوید.

 

سخن پایانی

استرس و اضطراب تحت شرایط مختلفی در زندگی بروز پیدا کرده و هیچ فردی از آن مصون نیست. آنچه اهمیت دارد نحوه مقابله با آن است که در صورت بی توجهی، شدت یافته و مشکلات متعدد جسمی و روحی را پدید می آورد. راهکارهای کاهش استرس به سادگی در دسترس بوده و نیازمند هزینه بالایی نیست. ورزش کردن، تغذیه مناسب، گوش دادن به موسیقی، نوشتن، نقاشی کردن، نفس عمیق و صحبت کردن با اطرافیان از جمله در دسترس ترین راه های تسکین دهنده است.

 

مقالات پیشنهادی یادا: 

چگونه پولدار شویم؟ راه ­هایی که باید بدانید

10 مورد از بهترین کتاب های موفقیت برای موفق شدن

افزایش تمرکز | بهترین راهکار ها برای تمرکز و دقت بیشتر