بازاریابی شبکه ای چیست و بر مبنای کدام استراتژی عمل می کند؟    

 

شاید کمتر کسی باشد که واژه بازاریابی شبکه ­ای را نشنیده باشد. مخصوصا افراد جوانی که آرزوی یک شبه پولدار شدن را در ذهن خود می­پرورانند. اما بازاریابی شبکه ­ای چیست؟ استراتژی بازاریابی شبکه ­ای  چیست و چه تفاوت هایی با بازاریابی معمولی دارد؟ آیا روش مذکور عنوان جدیدی برای شرکت های هرمی است؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ داده شده است. با یادا تا پایان همراه باشید.

 

بازاریابی شبکه ای چیست؟

 

بازاریابی شبکه ای یا چندسطحی (Network Marketing)، نوعی استراتژی برای فروش است که برمبنای فرمول تصاعد پایه گذاری می شود. فرآیند کار به این صورت است که محصولات و تولیدات یک شرکت یا برند در اختیار گروهی از افراد قرار می گیرد. سپس این افراد با استفاده از تبلیغ چهره به چهره و یا کلامی (دهان به دهان) محصولات خود را به فروش می رسانند. البته کار بازاریاب های اصلی مجموعه تنها محدود به فروش نیست و لازم است افرادی را به عنوان زیرمجموعه های خود آموزش دهند. بازاریاب ها به ازای فروش هر محصول درصد مشخصی سود را از آن خود می کنند. البته سود این افراد در فروش محصول خلاصه نمی شود و بابت فروش زیرمجموعه های خود نیز مقداری پورسانت دریافت می کنند. به عبارتی تعداد بیشتر زیرمجموعه های فعال می تواند به معنای  سوددهی بیشتر برای سرگروه باشد.   

 

اولین بار روش بازاریابی شبکه ای، در کدام کشور مورد استفاده قرار گرفت؟

 

اولین بار روش بازاریابی شبکه ای، در کدام کشور مورد استفاده قرار گرفت؟

 

بازاریابی شبکه ای از جمله مهم ترین شاخه بازاریابی در در کشورهای چین، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی (ایتالیا، آلمان و ...) به شمار می رود. اولین نمونه استفاده از این روش برای فروش بیشتر محصولات به کشور روسیه و یک کمپانی دوچرخه سازی بازمی گردد. البته به کارگیری این روش موفقیت آمیز بود و این کمپانی توانست به فروش بالایی دست یابد. بعد از این مورد، یک کمپانی در آمریکا با عنوان نوترالایت از بازاریابی شبکه ای برای فروش محصولات خود استفاده کرد و به این ترتیب روش مذکور بیش از پیش جای خود را در جوامع باز کرد.     

 

تفاوت بازاریابی معمولی و شبکه ای چیست؟

 

ویزیتوری یکی از مشاغل شناخته شده در جوامع مختلف است و شاخه ای از بازاریابی به شمار می رود. ویزیتوری و بازاریابی شبکه ای از لحاظ نوع معرفی محصول که همان دهان به دهان یا چهره به چهره است مشابه هم عمل می کنند. تفاوت این دو به موضوع زیرمجموعه ها و نقش آنها در فروش و سودآوری بیشتر بازمی گردد. به همین دلیل بازاریابی شبکه ای از لحاظ میزان درآمد بازاریاب بالاتر از ویزیتوری قرار دارد. 

 

همچنین بخوانید: بورس چیست؟ چطور وارد بورس شویم؟ 

     

چگونه می توان با روش شبکه ای به سود بالایی دست یافت؟  

 

  • مذاکره و متقاعد کردن مشتری

بخش بزرگی از موفقیت در فروش محصول به توانایی فرد در مذاکره کردن با افراد مختلف بستگی دارد. به عبارتی بازاریاب باید ویژگی های محصول را به خوبی برای اطرافیان شرح داده و آنها را برای خرید تشویق کند. مذاکره و فروش فنون مختلفی دارد و در صورت نیاز قبل از شروع کار به علاقمندان آموزش داده می شود. علاوه بر این مهارت این کار را می توان به کمک مطالعه، هم صحبتی با افراد موفق و ... افزایش داد.  

  

  • شناخت تیم

موفقیت در بازاریابی شبکه ای در گرو شناخت تیم و شاخصه های آن است. این کار به صورت تیمی بوده و تعدادی زیرمجموعه تحت رهبری سرگروه فعالیت های خود را انجام می دهند. از جمله وظایف رهبر در تیم فروش محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب افراد فعال برای زیرمجموعه
  • افزایش تعداد زیرمجموعه های فعال
  • ایجاد انگیزش و افزایش حس سخت کوشی در اعضا
  • آموزش صحیح فنون مذاکره به افراد
  • آماده کردن زیرمجموعه برای تشکیل مجموعه های جدید (تبدیل شدن هر یک از زیرمجموعه ها به رهبران جدید)

 

البته اگرچه افزایش تعداد زیرمجموعه ها به عنوان یکی از لازمه های رهبر گروه است؛ اما مشکل مهمی که در رابطه با این روش مطرح می شود، موضوع اشباع آن است. به عبارتی همه افراد برای سودآوری بیشتر اقدام به گرفتن زیرمجموعه کرده و به تدریج منطقه از فروشنده اشباع خواهد شد. البته بسیاری از کارشناسان این موضوع را منتفی می دانند؛ در حالی که رخداد آن دور از انتظار نیست. 

       

  • انتخاب محصول باکیفیت و معتبر

صرف نظر از مهارت بالای فرد برای مذاکره و فروش، لازم است کالای انتخابی از کیفیت بالایی برخوردار باشد؛ به عبارتی یک محصول باید به اندازه کافی مرغوب و از ویژگی های مطلوبی برای معرفی برخوردار باشد؛ در غیر اینصورت عملیات جذب مشتری با شکست روبرو خواهد شد. درصد بالایی از افراد بازاریاب شبکه ای به دلیل پایین بودن کیفیت و معتبر نبودن برند انتخابی در کار خود شکست می خورند. 

 

  • استعلام گرفتن پیش از ورود

لازم است پیش از هر اقدامی درباره همکاری با این شرکت ها از حسن سابقه، محصولات تولیدی و میزان موفقیت و رضایت سایر کاربران از همکاری با آنها پرس و جو و تحقیق شود. اطلاعات به دست آمده به متقاضیان برای اتخاذ یک تصمیم عقلانی کمک فراوانی می کند. علاوه بر این میزان محبوبیت و اقبال بازار به محصولات تولیدی اهمیت بالایی داشته و باید مدنظر قرار گیرد.

 

همچنین بخوانید: 10 مورد از بهترین کتاب های موفقیت برای موفق شدن

 

بازاریابی شبکه ای چه تفاوت هایی با شرکت های هرمی دارد؟

 

بازاریابی شبکه ای چه تفاوت هایی با شرکت های هرمی دارد؟

   

 بین بازاریابی شبکه ای و شرکت های هرمی تفاوت های بارزی وجود دارد و نباید آنها را به یک چشم نگاه کرد. شرکت های هرمی معمولا کلاهبرداری و غیرقانونی بوده و طی آنها هیچ کالایی خرید یا فروش نمی شود. بلکه عده ای سرمایه خود را جمع کرده و هر یک افراد را به عنوان زیرمجموعه به شرکت معرفی می کنند. معرفی زیرمجموعه به شرکت برای سرمایه گذاری با پرداخت پول همراه است. به این مبلغ حق کمیسیون گفته می شود که به ازای ورود افراد فعال به شرکت پرداخت می شود. به همین دلیل دیر یا زود شرکت دچار ورشکستگی می شود و اغلب زیرمجموعه ها به جز سرشاخه های اصلی سرمایه خود را از دست می دهند. دلیل اینکه در بسباری از کشورهای دنیا از شرکت های هرمی با عنوان غیرقانونی یاد می شود نیز همین موضوع است.

 

همچنین بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب "پدر پولدار پدر بی پول" اثر رابرت کیوساکی

 

آیا بازاریابی هرمی و شبکه ای مشابه هم هستند؟

 

گاهی اوقات شرکت های هرمی برای سرپوش گذاشتن بر کار خود و پنهان کردن مقاصد اصلی، اقدام به فروش کالایی با ارزش بیشتر از حد معمول به زیرمجموعه ها و اعضای خود می کنند. به این ترتیب زیرمجموعه ها با انبوهی از کالا مواجه هستند که با قیمت گران خریداری کرده و اغلب به دلیل کیفیت پایین موفق به فروش نمی شوند. این کار بازاریابی هرمی است و نباید آن را با بازاریابی شبکه ای اشتباه گرفت.

 

شرکت های بازاریابی شبکه ای، فرآیندی قانونی یا غیرقانونی؟

 

به طور کل این روش بازاریابی در بسیاری از کشورها روشی رایج برای فروش محصول در بسیاری از تولیدکننده ها به شمار می رود. در کشور ایران نیز از لحاظ قانون مانعی برای آن وجود نداشته و می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. البته تشخیص معتبر بودن شرکت های بازاریابی شبکه ای و تمییز آن با شرکت های هرمی در ایران توسط وزارت سمت (صنعت و معدن و تجارت) مشخص می شود. این اقدام در جهت کنترل ین شرکت ها و برای جلوگیری از کلاهبرداری های احتمالی انجام می شود. زیرا در برخی موارد، شرکت های بازاریابی شبکه ای، زیر پوشش قانونی خود تخلف کرده و به اشکال هرمی مرتکب کلاهبرداری شده اند. از جمله این موارد می توان به شرکت های خارجی ادووکر، نکسیام، ویما و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که ردپای جرائمی از قبیل قاچاق انسان به برخی از آنها باز شده است. همین موضوع اهمیت بررسی آنها را بیش از پیش مشخص می کند.

 

همچنین بخوانید: پرسودترین روش های کسب درامد از طریق تولید محتوا

 

آیا همه افراد در این بازاریابی به درآمد بالا می رسند؟

 

آیا همه افراد در این بازاریابی به درآمد بالا می رسند؟

 

بسیاری از افراد جذب شده به شرکت های بازاریابی شبکه ای به امید کسب ثروت رویایی اقدام به این کار می کنند؛ اما آمارها حاکی از این است که تعداد زیادی از افراد مشغول در این شرکت ها به درآمد پایینی دست یافته و نتوانسته اند آرزوهای خود را محقق کنند. آمار این افراد گاهی به بالای 90 درصد مجموعه های یک محصول یا برند را نشان می دهد که قابل تامل است. اگرچه تلاش، ممارست و پشتکار در موفقیت افراد بسیار تاثیرگذار است؛ اما موارد دیگری نیز در این بین دخیل هستند که به عنوان مثال می توان به پایین بودن کیفیت محصول یا افزایش بیش از اندازه زیرمجموعه ها و اشباع شدگی اشاره کرد.بنابراین به امید داشتن تلاش فراوان نمی توان از این کار انتظار سود بالایی داشت.

 

همچنین بخوانید: کسب درآمد اینترنتی آسان، مطمئن و بدون سرمایه

 

سخن پایانی

با توجه به این که بازاریابی شبکه ­ای همواره از طرف مراجع قانونی و اقتصادی  مورد انتقاد بوده است بنابراین بسیار ضروری است که مجوزهای شرکت، حسن سابقه و خوشنامی آنها، کیفیت محصولات تولیدی و .. به دقت بررسی شوند.  آیا شما علاقه مند به بازاریابی شبکه­ ای هستید؟ آیا تا به حال تجربه بازاریابی شبکه ای را داشته ­اید؟ نظرات و سوالات خود را با در میان بگذارید.