راه های افزایش تمرکز و دقت را بیشتر بشناسید

 

عدم تمرکز حواس، بی دقتی و یا حواس پرتی یکی از مشکلات شایع زندگی در عصر جدید است. این اختلال گاهی با علامت و یا بدن علامت بروز پیدا می کند؛ به همین دلیل بسیاری از افراد معمولاً متوجه اختلال خود نمی شوند. اما این مشکل، چه آسیب هایی به زندگی فرد وارد می کند؟ راه های افزایش تمرکز و دقت کدامند؟ این ها سوالاتی هستند که در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. تا پایان ما را همراهی کنید.

 

حواس پرتی

 

حواس پرتی زمانی رخ می دهد که شخص قادر به تمرکز روی موضوعی خاص نباشد. این اختلال ممکن است منشا درونی یا بیرونی داشته باشد. منشا درونی شامل مواردی از قبیل ترس، دلهره، استرس، اضطراب و احساسات مختلف است. استفاده بیش از حد از تکنولوژی، بی خوابی یا کم خوابی، تحرک کم و نارضایتی از شغل نیز به عنوان عوامل بیرونی معرفی می شوند.

 

 عوارض عدم تمرکز و بی دقتی در زندگی

 

عوارض عدم تمرکز و بی دقتی در زندگی یادا

 

افرادی که نمی­توانند به خوبی تمرکز کنند و از دقت کافی در زندگی برخوردار نیستند، ممکن است دچار مشکلاتی شوند. برخی از آن­ها عبارتند از:

خستگی: درگیری های ذهنی یکی از مواردی است که فرد را دچار عدم تمرکز حواس می کند. به همین دلیل این گونه افراد احساس خستگی، سستی و کاهش انرژی داشته و انگیزه ای برای ادامه فعالیت خود و دستیابی به موفقیت نمی یابند.

سردرگمی: از سردرگمی به عنوان اصلی­ترین آسیب عدم تمرکز یاد می شود. این مشکل می تواند در زمینه پیشرفت شغلی، تحصیلی و زندگی یک مانع جدی باشد. داشتن ترس و واهمه از آینده، حسرت گذشته را خوردن، لذت نبردن از زمان حال از ویژگی­های اصلی افرادی است که دچار سردرگمی هستند.  

افسردگی: گوشه گیری از جمع، ناراحتی، عدم ارتباط با دیگران، تمایل به تنهایی به عنوان علائم افسردگی شناخته می شوند. این در حالیست که برخی از این علائم در افراد مبتلا به عدم تمرکز یا بی دقتی نیز مشاهده می شود. به همین دلیل حواس پرتی می تواند در موارد شدید، فرد را به سمت افسردگی بکشاند.

احساس بیهودگی: افراد مبتلا به عدم تمرکز معمولاً احساس بیهودگی می­کنند.  به عبارتی وجود خود را برای دیگران مفید و موثر نمی دانند. احساس بیهودگی می­تواند منجر به بروز برخی اختلالات در شخصیت افراد شود.

بی نظمی: یکی از شاخص ترین عوارض عدم تمرکز، بی نظمی است. البته بی نظمی فقط محدود به وسایل و محیط اطراف نیست؛ بلکه می تواند خود را در صحبت ها، قرار ملاقات و برنامه ها نیز نشان دهد.

 

12 راه افزایش تمرکز و دقت

 

راه های مختلفی برای افزایش تمرکز و دقت معرفی شده است. پایبندی به این موارد می تواند مشکلات حاصل از عدم تمرکز از قبیل سردرگمی، افسردگی، بی نظمی، کاهش یادگیری و ... را بکاهد. این راهکارها عبارتند از:

 

1. نوشیدن آب به مقدار کافی

 

کم آبی بدن تبعات سنگینی به دنبال دارد که کاهش انرژی و احساس خستگی نمونه ای از آنهاست. دلیل این موضوع را می توان به کاهش حجم خون، افزایش فشار و به دنبال آن فعالیت بیشتر قلب نسبت داد. به همین دلیل بروز خستگی در چنین شرایطی کاملاً طبیعی است. حتی کاهش میزان آب مصرفی به میزان دو یا سه درصد نیز کاهش انرژی را به دنبال خواهد داشت. خستگی و حواس پرتی نیز دو موضوع مرتبط به هم هستند که معمولاً همراه هم دیده می شوند.

 

همچنین بخوانید: چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ 

 

2. تغذیه سالم و کافی برای افزایش تمرکز

 

تغذیه سالم و کافی افزایش تمرکز و دقت یادا

 

گرسنگی نیز همچون تشنگی می­تواند به کم دقتی یا بی توجهی فرد منجر شود. دلیل این موضوع، کاهش انرژی و ناتوانی مغز از انجام فعالیت­های خود است. البته مصرف غذاهای سنگین و پرچرب در زمان گرسنگی مشکل گشا نیست و می­تواند حس خواب آلودگی و خستگی را به همراه داشته باشد. محققان در کنار حجم مواد غذایی و تعداد وعده های مناسب، بر سلامت وعده ها نیز تاکید دارند. گنجاندن برخی مواد غذایی می تواند روند افزایش تمرکز و دقت را سرعت ببخشد. از جمله خوراکی های مفید برای افزایش تمرکز عبارتند از: سبزیجات دارای برگ سبز و پهن، زغال اخته، تخم مرغ، مغزیجات، آووکادو، شکلات، بلوبری، موز

 

3. خوابیدن و استراحت به اندازه کافی

 

خسته بودن جسم و روح یکی از دلایل حواس پرتی است. در چنین شرایطی امکان تمرکز روی کار و دستیابی به نتیجه مطلوب وجود ندارد. بهترین کار در این وضعیت، داشتن استراحت و خواب کافی است. گاهی اوقات میزان خستگی به حدی است که یک چرت کوتاه مدت نیز می تواند افزایش دقت و تمرکز فرد را در پی داشته باشد.

 

همچنین بخوانید: زبان بدن افراد دروغگو چگونه است؟ تشخیص دروغ

 

4. استفاه از مکمل های غذایی

 

مغز برای انجام فعالیت های خود و تمرکز روی موضوعات مختلف، نیازمند انواع مواد مغذی و معدنی به میزان کافی است. ویتامین C و ویتامین های خانواده B (B3، B5، B6 و B12) از جمله مهم ترین مواد مغذی برای داشتن تمرکز هستند. البته وعده های غذایی همیشه کامل نیست و گاهاً بدن از لحاظ این مواد دچار کمبود می شود. در این شرایط استفاده از مکمل های حاوی ویتامین های ذکر شده برای افزایش دقت و تمرکز موثر خواهد بود.

 

همچنین بخوانید: بهترین روش ها و نکات طلایی هدفگذاری 

 

5. مصرف بیشتر کافئین نیز به افزایش تمرکز کمک میکند

 

مصرف بیشتر کافئین افزایش تمرکز و دقت یادا

 

کافئین از جمله موادی است که خستگی را تسکین داده و انرژی از دست رفته را به بدن بازمی گرداند. به همین دلیل مصرف مواد غذایی کافئین دار از قبیل چای، شکلات و قهوه برای برای افزایش دقت، تمرکز و هوشیاری مفید است. اثرگذاری این روش به حدی است که از قهوه به عنوان نوشیدنی هوشیار کننده یاد می شود. البته زیاده روی در مصرف کافئین عوارض زیادی به همراه دارد. استرس و اضطراب، اختلال در خواب و افزایش ضربان قلب از جمله این موارد هستند.

 

همچنین بخوانید: برترین راه ها برای تقویت حافظه 

 

6. فعالیت های هنری

 

نقاشی، طراحی، خطاطی، عکاسی و بسیاری دیگر از رشته های هنری می تواند آرامش تمرکز و آرامش از دست رفته را به فرد بازگرداند. بنابراین روی فعالیت های هنری می توان به عنوان یکی از بهترین راه های افزایش تمرکز و دقت یاد کرد.

 

7. برای افزایش تمرکز مکان زندگی خود را تغییر دهید

 

مکان یکی از عوامل درون ایجاد حواس پرتی و بی دقتی است. گرمی یا سردی بیش از حد، سروصدا و شلوغی بیش از حد، نداشتن نور مناسب در محیط از جمله دلایلی است که فر را دچار عدم تمرکز می کند. به همین دلیل تغییر این شرایط و یا ترک محیط برای داشتن تمرکز بیشتر الزامی است.

 

همچنین بخوانید: چگونه تغییر کنیم و به موفقیت برسیم؟ تغییر زندگی و شخصیت

 

8. استفاده از طبیعت

 

استفاده از طبیعت افزایش تمرکز و دقت یادا

 

تاکنون تحقیقات گسترده ای در رابطه با ارتباط طبیعت و محیط های سرسبز با افزایش تمرکز صورت گرفته است. نتایج حاکی از آن است که این دو موضوع ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند؛ به همین دلیل قرار گرفتن در دل طبیعت، گوش دادن به صدای آب، پرندگان و ... یکی از راه های افزایش تمرکز و دقت است. تاثیر این راهکار به حدی است که حتی نگاه کردن به عکس طبیعت نیز می تواند از بی دقتی فرد بکاهد.

 

همچنین بخوانید: 10 مورد از بهترین کتاب های موفقیت برای موفق شدن

 

9. ورزش کردن

 

فعالیت های ورزشی روزانه و منظم، لازمه داشتن جسم و روحی سالم است. تحقیقات علمی نشان می دهد که افزایش تمرکز و دقت ارتباط مستقیمی با ورزش دارد. برخی از ورزش­ها مانند یوگا می­توانند تاثیر بیشتری در افزایش تمرکز و دقت داشته باشند.

 

10. گوش دادن به موسیقی

 

گوش دادن به موسیقی های ملایم می تواند فرد را به آرامش رسانده و مقداری از بی دقتی و کم تجهی فرد را کم کند. شنین صدای آب، باران و یا پرندگان نیز در این زمینه موثر است.

 

11. برنامه ریزی برای افزایش دقت و تمرکز

 

افراد با داشتن برنامه ریزی، کارهای خود را طبق زمان بندی انجام داده و کمتر دچار سردرگمی و خستگی می شوند. به همین دلیل افرادی که دارای برنامه ریزی­های کوتاه مدت و بلند مدت هستند کمتر دچار عدم تمرکز می­شوند.

 

12. جویدن آدامس

 

تقویت حافظه و کاهش استرس و اضطراب یکی از مزایای جویدن آدامس است. این مزیت نتیجه تحریک بیشتر هیپوتالاموس مغز و در نتیجه فعالیت بیشتر است. به همین دلیل از جویدن آدامس به عنوان یکی از راه های افزایش تمرکز و دقت یاد می شود.

 

همچنین بخوانید: بهترین راهکار ها برای تمرکز و دقت بیشتر

 

جمع بندی

عدم تمرکز و بی دقتی مشکلات مختلفی در زندگی ایجاد می کند که سردرگمی، بی نظمی، افسردگی، خستگی و کاهش یادگیری مواردی از آنهاست. اقدامات مختلفی به عنوان راه های افزایش تمرکز و دقت وجود دارند که رعایت آنها کار دشواری نیست. به عنوان مثال نوشیدن آب کافی و یا داشتن تغذیه سالم و مناسب می تواند تمرکز فرد را افزایش دهد. اما در صورتی که عدم تمرکز با روش­های خانگی درمان نشد بهتر است به یک پزشک متخصص در این حوزه مراجعه شود.

 

مقالات پیشنهادی یادا:  

رفع خجالتی بودن با نکات تاثیر گذار از بین بردن خجالت

پرسودترین روش های کسب درامد از طریق تولید محتوا