نکاتی برای مدیریت و غلبه بر ترس از سخنرانی

سخنرانی در جمع برای برخی  یک کار شیرین و دلچسب است. اما در مقابل کسانی هم هستند که هنگام سخنرانی دستپاچه می­شوند و نمی­توانند کنترل رشته افکار خود را به دست بگیرند. اغلب این افراد با شیوه­های موثر مدیریت و غلبه بر ترس از سخنرانی در جمع آشنا نیستند. مطالعات انجام شده نشان می­دهد افراد زیادی ترس از سخنرانی دارند و به همین دلیل نمی­توانند از توانمندی­ها و مهارت­های خود استفاده کنند. آیا شما نیز هنگام سخنرانی مضطرب می­شوید؟ آیا همیشه نگران هستید که هدف خود را به خوبی به مخاطب منتقل نکنید؟

اگر جواب شما به این سوال­ها مثبت است به شما قول می­دهیم خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. در ادامه با یادا رسانه دیجیتال یادگیری همراه باشید.

 

1. نترسید

 

آری می­دانم. گفتن این که نترسید آسان است اما عملی کردن آن کاری دشوار به نظر می­رسد. ترس حالت عاطفی همراه با اضطراب است که می­تواند باعث سردرد و عدم تمرکز شود. یکی از مهم­ترین راه­های غلبه بر ترس این است که منشا آن را شناسایی کنید. شما هنگام سخنرانی دقیقا از چه چیزی می­ترسید؟ از این که کلمه­ای را اشتباه تلفظ کنید؟ از این که بخشی از متن سخنرانی خود را فراموش کنید؟

کافی است نگاهی به سخنرانی­های افراد مشهور جهان بندازید تا ببینید حتی قوی­ترین سخنرانان هم دچار اشتباه می­شوند. اما آن­ها یاد گرفته­اند از اشتباه کردن نترسند. باور کنید سخنرانی کردن یک مهارت اکتسابی است. با چند بار تمرین و تکرار شما هم می­توانید به ترس خود غلبه کنید. فقط باید به اندازه کافی به خود ایمان داشته باشید. 

 

2. آرام صحبت کنید

 

بیشتر افراد فکر می­کنند هر چقدر تندتر صحبت کنند سخنران بهتری به نظر می­رسند در حالی که لزوما سریع و با صدای بلند صحبت کردن نشان دهنده این نیست که شما یک سخنران حرفه­ای هستید. آرام و شمرده صحبت کنید. البته این به این معنا نیست که در کل سخنرانی با یک ریتم صحبت کنید. اما طوری سخنرانی کنید که بر روی کلمات خود تسلط داشته باشید. از مکث کردن نترسید. هر زمان که نیاز داشتید کمی آب بنوشید.

 

3. افکار خود را سازماندهی کنید

افکار منفی ترس از سخنرانی غلبه یادا

 

تمام سخنرانان موفق برای خود یک استراتژی سخنرانی دارند. آن­ها می­دانند دقیقا قرار است درباره چه چیزی صحبت کنند و درباره چه چیزی صحبت نکنند.  هنگامی که تمام افکار و مواد خود را سازماندهی می­کنید به شما کمک می کند تا بسیار آرامتر باشید. هنگامی که شما دارای افکار واضح و منظم باشید، اضطراب صحبت کردن  خود را به شدت کاهش خواهید داد. زیرا بهتر می توانید روی یک چیز تمرکز کنید و یک سخنرانی عالی داشته باشید.

از قبل تعیین کنید که قرار است درباره چه چیزهایی صحبت کنید. موضوعات اصلی را برای خود مشخص کنید. با توجه به این که زمان سخنرانی محدود است بهتر است از صحبت کردن درباره موضوعات جانبی پرهیز کنید.

 

4. به طور مداوم تمرین کنید

 

هیچ چیز جای تمرین را برای داشتن یک سخنرانی خوب نمی گیرد. برای سخنرانی خود چنان آماده شوید که بتوانید به سوالات احتمالی پاسخ دهید. می­توانید جلوی آیینه بایستید و متن سخنرانی خود را بارها تکرار کنید. گاهی بجای مخاطبین از خود سوال بپرسید و سعی کنید به آن­ها جواب بدهید. خود را در موقعیت­های مختلف قرار دهید. به عنوان مثال فرض کنید که بخشی از سخنرانی خود را فراموش کرده­اید. سعی کنید بهترین راه را برای ادامه دادن به سخنرانی خود پیدا کنید. هرگز فراموش نکنید تمرین یکی از فاکتورهای مهم در بهبود مهارت سخنوری است.

 

5. صدای خودتان را ضبط کنید

 

صدای خودتان را ضبط کنید و به آن گوش کنید. متن سخنرانی خود را از ابتدا تا انتها بخوانید سپس به آن گوش دهید یا آن را تماشا کنید. اگر احساس می­کنید در بعضی از قسمت­ها به اندازه کافی خوب نیستید از خود بپرسید چگونه می­توانید آن را بهتر کنید. ریتم سخن گفتن خود را تغییر دهید و دوباره ضبط کنید. شاید لازم باشد متن سخنرانی خود را تغییر دهید. بیشتر افراد دوست ندارند به صدای ضبط شده خود گوش دهند،  بنابراین مهم است که به صدا و سبک صحبت کردن خود عادت کنید.

 همچنین بخوانید: چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ نکاتی برای تقویت فن بیان

6. روی تنفس خود کار کنید

 

غلبه بر ترس از سخنرانی یادا تنفس

 

وقتی روی تنفس خود تمرکز می­کنید، صدای شما طنین بیشتری خواهد داشت و آرام خواهید شد. با آرامش نفس بکشید و بر روی ریتم قرار بگیرید. اگرچه این یک تمرین عمومی صحبت کردن است ، اما نفس کشیدن به کاهش استرس و بهبود وضوح در همه زمینه های زندگی کمک می کند. یکی از مهم­ترین تکنیک­هایی که به شما کمک می­کند تا نفس خود را تقویت کنید نفس کشیدن از بینی است. نفس کشیدن از بینی می­تواند سطح اکسیژن موجود در خون شما را افزایش دهد. نفس­های سریع و کم عمق میزان اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین نمی­کنند.

 

7. برای آشنایان خود سخنرانی کنید

 

یکی از بهترین راه­ها برای مدیریت و غلبه بر ترس از سخنرانی این است که در مقابل دوستان و یا خانواده خود سخنرانی کنید. افرادی را انتخاب کنید که در کنار آن­ها احساس آرامش دارید. از آن­ها بخواهید در مورد انتقاد با شما صادق باشند. به بازخورد آن­ها از سخنرانی خود توجه کنید. اگر برایشان سوالی پیش آمده است سعی کنید به دقت جواب دهید. اگر تنها زندگی می­کنید می­توانید از طریق ویدئو کنفرانس برای دیگران سخنرانی کنید.

 

8. قبل از سخنرانی ورزش کنید

 

ورزش  گردش خون در بدن را افزایش می­دهد و اکسیژن را به مغز شما ارسال می­کند. قبل از سخنرانی می­توانید کمی پیاده روی کنید. ورزش سلول­ها و کانال­های مغز را برای کنترل ترس و استرس آماده می­کند. البته منظور ما نیست که قبل از سخنرانی وزنه­های سنگین بزنید. کافی است چند حرکت ورزشی ساده انجام دهید. اگر می­توانید این کار را در فضای باز انجام دهید. ورزش اصولی به کسب آمادگی پیش از سخنرانی به شما کمک شایانی خواهد کرد و با تسلط بیشتری در مقابل مخاطبان خود صحبت خواهید کرد.

 

9. به حفظ کردن کلمات اکتفا نکنید

 

غلبه بر ترس از سخنرانی متن سخنرانی یادا

 

متن سخنرانی خود را کلمه به کلمه حفظ نکنید. سعی کنید مفاهیم و جملات اصلی را به خاطر بسپارید. در صورتی که کل سخنرانی را کلمه به کلمه حفظ کنید، اگر یکی از آن­ها را فراموش کنید دستپاچه خواهید شد. برای کلمات، مترادف­های مختلف در ذهن خود آماده کنید. خود را درگیر کلمات نکنید. این کار نیاز مند تمرین و تکرار است. یک تمرین موثر ، پیدا کردن جملات مختلف برای مضامین یکسان است. این کار به شما کمک خواهد کرد تا دایره لغات خود را نیز افزایش دهید.

 

همچنین بخوانید: خشم چیست؟ بهترین روش ها برای کنترل خشم و عصبانیت 

 

10. خود را برای بدترین موقعیت آماده کنید

 

از خودتان بپرسید در طول سخنرانی چه اتفاقی می­تواند موجب آشفتگی شما شود؟ از چه چیزی بیشتر از همه می­ترسید. تمام این موقعیت­ها را در ذهن خود تصویر سازی کنید. اگر می­ترسید موقع صحبت کردن دچار لکنت شوید بارها شرایطی را تصور کنید که موقع سخنرانی دچار لکنت شده­اید. با ترس خود روبرو شوید و سعی کنید راه حلی برای آن پیدا کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد در مواجه با این مشکلات در سخنرانی اصلی خود بتوانید سریع­تر اشتباهات خود را اصلاح کنید.

 

11. کمال گرا نباشید

 

بپذیرید که قرار نیست بهترین سخنران دنیا باشید. شما می­توانید اشتباه کنید، کلمه­ای را فراموش کنید و حتی دچار لکنت شوید. اما تمام این­ها نمی­تواند به این معنی باشد که شما نتوانسته­اید به خوبی سخنرانی کنید. نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. به خودتان اجازه بدهید که اشتباه بکنید. با استقامت و تلاش کنید سعی کنید به نتیجه دلخواه خود برسید. اما هرگز فراموش نکنید بهترین نتیجه این است که شما بهترین خودتان باشید. پس بیش از اندازه از خودتان انتظار نداشته باشید و توقع نداشته باشید که سخنرانی دقیقا با استانداردهای شما پیش برود.

 

12. مخاطبان هدف خود را بشناسید

 

مخاطب سخنرانی غلبه بر ترس از سخنرانی یادا

 

ابتدا مشخص کنید که قرار است برای چه کسی سخنرانی کنید. آن­ها در چه سطحی از آگاهی هستند؟ شاید لازم باشد مطالب را بسیار ساده برای آن­ها توضیح دهید. شناخت مخاطبین به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید رفتارهای احتمالی و پرسش­های آن را در حین سخنرانی پیش بینی کنید. در سخنرانی خود پیامی را به مخاطب انتقال دهید که دقیقا به آن نیاز دارد.

 

13. ارتباط چشمی برقرار کنید

 

در حالی که صحبت می کنید، ارتباط چشمی برقرار کنید. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ما مرتکب می شویم صحبت کردن با افراد بدون برقراری تماس چشمی است. از نگاه کردن مستقیم به چشم تک تک افراد حاضر در سالن نترسید. بر روی یک فرد و یا گروه خاصی تمرکز نکنید. این باعث می­شود مضطرب شوید. شاید این کار برایتان در شروع سخت باشد، اما به مرور زمان باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد.

 

14. خودتان باشید

 

سعی نکنید هنگام سخنرانی ادای فرد دیگری را دربیاورید. طبیعی باشید. رفتارهای بدنی هر کس منحصر به فرد است. در صورتی که بخواهید از دیگران تقلید کنید مصنوعی به نظر خواهید رسید. شما باید به این باور برسید که به خوبی می­توانید مخاطب خود را جذب کنید.

 

15. از کلمات عجیب و غریب استفاده نکنید

 

ساده باشید. از صمیم قلب خود صحبت کنید. برای این که سخنرانی­تان جذاب به نظر برسد نیازی به استفاده از کلمات قلمبه سلمبه نیست! از کلمات ساده و قابل فهم استفاده کنید. استفاده از کلمات پیچیده می­تواند باعث افزایش نگرانی و اضطراب در شما شود. برای مدیریت و غلبه بر ترس از کلماتی استفاده کنید که به صورت روزانه نیز آن­ها را به کار می­برید. حتی اگر قرار است یک مطلب علمی را توضیح بدهید، سعی کنید آن را نیز روان و صریح بیان کنید. بیان موضوعات پیچیده با جملات و کلمات ساده یک هنر است.

 

 جمع بندی 

در این مقاله درباره راه­های مدیریت و غلبه بر ترس از سخنرانی با شما صحبت کردیم. سعی کنید این مقاله را به دقت بخوانید و نکات مهم آن را در یک دفترچه یادداشت کنید. قدرت تمرین و تکرار را فراموش نکنید و مطمئن باشید خواستن توانستن است. شما برای مدیریت ترس خود هنگام سخنرانی از چه راهکاری استفاده می­کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.