نکاتی برای از بین بردن حس خجالت

 

همه ما ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که احساس خجالت بکنیم. تا وقتی که این احساس خجالت تبدیل به یک ویژگی رفتاری نشود جای نگرانی نیست. اما متاسفانه برخی افراد ذاتا خجالتی هستند و به همین دلیل در زندگی خود دچار مشکل می شوند. اغلب آدم های خجالتی نمی توانند در اجتماع حضور پررنگ داشته باشند و از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند. آیا شما هم خجالتی هستید؟ آیا هنگام تعاملات و موقعیت های جدید دچار اضطراب می شوید؟ اگر جواب شما به این سوالات مثبت است نگران نباشید. چرا که  از نظر علمی خجالت یک واکنش طبیعی است که قابل کنترل است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مهارت های ارتباطی در هر شرایطی و در هر مکانی کاملا تغییر پذیر هستند. پس اگر احساس می کنید فردی خجالتی هستید  با یادا همراه باشید تا تغییرات فوق العاده ای را در زندگی خود ایجاد کنید. در این مقاله راه های مقابله با کم رویی را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

خودتان را دوست داشته باشید

 

خودتان را دوست داشته باشید  نکاتی برای از بین بردن حس خجالت

 

در اغلب موارد افراد خجالتی از ظاهر خود راضی نیستند و احساس خوبی نسبت به آن ندارند. علت این نارضایتی می تواند به دلایل مختلفی مانند چاقی یا نقص عضو باشد. شما باید باور کنید که متمایز بودن، ایراد نیست. اگر فرد چاق اما سالمی هستید نیاز ندارید تا از خودتان خجالت بکشید. نیازی نیست خودتان را شبیه بقیه کنید. از پوشیدن لباس های مورد علاقه خود نترسید. اگر دچار نقص عضو هستید از حضور در اجتماع هراس نداشته باشید. بیایید صادقانه صحبت کنیم. آری ممکن است گاهی متوجه نگاه های دیگران به خود شوید اما نباید در دام این افراد گرفتار شوید. مطمئن باشید برخی از آدم ها ذاتا کنجکاو هستند و نه به فقط به شما بلکه تمام افراد دیگر را نیز ذره بین قرار می دهند. جلوی آیینه بایستید و خودتان را همان گونه که هستید بپذیرید. به خودتان نگاه کنید و بگویید این بهترینِ من است، پس چرا باید از آن خجالت بکشم.

 

از اشتباه کردن نترسید

 

در اغلب موارد یکی از مهم ترین علت های خجالت ترس از قضاوت از شدن توسط دیگران است. باور کنید این احساس را نه تنها شما بلکه حتی آدم های با اعتماد به نفس نیز در برخی موارد تجربه می کنند. تنها تفاوت شما با آن ها در این است که آن ها به خوبی با راه های مقابله با کم رویی آشنا هستند. آن ها یاد گرفته اند که خودشان را از دید سایر افراد بررسی نکنند. آن ها از این که حرفی را به اشتباه بزنند هراس ندارند، چرا که می دانند انسان موجودی جایز الخطا است. کافی است شما هم از اشتباه کردن نترسید. حتی بهترین سخنرانان جهان نیز گاهی دچار فراموشی و تپق می شوند. تصورات ذهنی غلط خود را به کناری بگذارید و تنها به بهبود عملکرد خود فکر کنید.

 

خود را خجالتی نشان ندهید

 

نکاتی برای از بین بردن حس خجالت کمرویی

 

از برچسب زدن به خود اجتناب کنید. هنگام صحبت با دیگران نیازی نیست که به آن ها بگویید فردی خجالتی هستید. اجازه ندهید که خود انگاره ی شما منفی باشد. در مورد خودتان با  بی رحمی قضاوت نکنید. هر چقدر بیشتر تکرار کنید که خجالتی هستید به همان اندازه بیشتر درمان شما سخت تر خواهد شد. خودتان را با اعتماد به نفس نشان دهید حتی اگر قلبا احساس می کنید که  خجالت می کشید. باور کنید پس از مدتی واقعا احساس خواهید کرد که به اندازه سابق خجالتی نیستید. هنگام صحبت با دیگران دستان خود را پنهان نکنید. اجازه دهید که آزادانه حرکت کنند و از آن ها به عنوان ابزاری برای انتقال آگاهی استفاده کنید. می توانید در حین صحبت با افراد تماس های بدنی ساده برقرار کنید. به عنوان مثال به آرامی شانه طرف مقابل خود را لمس کنید. در صورتی که احساس می کنید احساس خوشایندی در هنگام مکالمه ندارید آن را قطع کنید. به آرامی بگویید که تمایل دارید تا در فرصت دیگری نظر خود را درباره این موضوع بیان کنید. تا می توانید تماس چشمی برقرار کنید و از نگاه کردن مستقیم در چشم دیگران نترسید.

 

همچنین بخوانید: چگونه تغییر کنیم و به موفقیت برسیم؟ 

 

نقاط قوت خود را شناسایی کنید

 

لیستی از نقاط مثبت و ویژگی های اخلاقی خوب خود تهیه کنید. آن ها را چند بار مرور کنید. هنگام نوشتن لیست سخت گیر نباشید. به کوچکترین چیزها هم دقت کنید. حتی اگر می توانید به خوبی سوت بزنید آن را هم بنویسید. حتی می توانید از سایر افراد خانواده و یا دوستان خود کمک بگیرید. شناخت مهارت ها و توانایی هایتان به شما کمک خواهد کرد تا خودتان را عمیقا باور داشته باشید. هر چقدر بیشتر بر روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید به همان اندازه خجالتی تر خواهید شد. مهم ترین کلید درمان خجالتی بودن این است که از هر آنچه که هستید سپاسگذار باشید.

 

همچنین بخوانید: 10 مورد از بهترین کتاب های موفقیت برای موفق شدن

 

تمرین و تکرار کنید

 

نکاتی برای از بین بردن حس خجالت تمرین و تکرار کنید

 

طبق تحقیقات مختلفی که  بر روی مغز و ارتباط نورون های مغزی انجام شده است متخصصان نورساینس به این نتیجه رسیده اند که  وقتی انسان می خواهد مهارتی را یاد بگیرد باید در مغز حتماً یک مسیر عصبی برای آن شکل بگیرد. در مغز ما صد میلیارد سلول وجود دارد که با هم در ارتباط هستند. یادگیری تنها در صورتی رخ می دهد که ما با تمرین و تکرار بین سلول های مغزی یک مسیر ایجاد کنیم. بعد از این که این مسیر ایجاد شد ما به راحتی می توانیم آن مهارت را به یک ویژگی اخلاقی تبدیل کنیم. پس از همین امروز شروع کنید. خودتان را در موقعیت های مختلف قرار دهید و سعی کنید خجالت نکشید. اگر موفق نشدید پا پس نکشید خودتان را دوباره در همان موقعیت قرار دهید. آنقدر تکرار کنید تا موفق شوید.

 

همچنین بخوانید: چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ 

 

جمع بندی 

در این مقاله به نکاتی اشاره کردیم که برای از بین حس خجالت بسیار مفید هستند. هرگز فراموش نکنید خجالت قابل درمان است و شما تنها کمی به تلاش نیاز دارید. سعی کنید در این حوزه مطالعات خود را افزایش دهید. در سال های اخیر کتاب های زیادی برای مقابله با کم رویی نوشته شده است. البته قرار نیست همه آن ها را بخوانید. یک کتاب خوب پیدا کنید و آن را با دقت بخوانید. هر چند ما به شما قول می دهیم اگر راه کارهای ارائه شده در این مقاله را به کار بگیرید تا حد زیادی موفق خواهید شد تا با کم رویی خود مقابله کنید.

 

همچنین بخوانید:

بهترین راهکار ها برای تمرکز و دقت بیشتر

بهترین روش ها و نکات طلایی هدفگذاری 

چگونه پولدار شویم؟ راه ­هایی که باید بدانید

چگونه به بهترین شکل برنامه ریزی کنیم؟

برترین راه ها برای تقویت حافظه

15 ترفند تاثییر گذار برای جذابیت بیشتر شما