برای تمرکز بیشتر چه باید کرد؟

 تمرکز مهم ترین عامل در یادگیری و موفقیت در هر کاری است. با یک نگاه به اطراف می توان دریافت که افراد زیادی از اختلال عدم تمرکز یا حواس پرتی رنج می برند. عوامل مختلفی در ایجاد این اختلال نقش دارند. به عنوان مثال می توان به استرس و اضطراب، خستگی، نداشتن خواب کافی، نداشتن تغذیه مناسب و افکار منفی اشاره کرد. اگرچه روند بهبود این اختلال کمی دشوار است؛ اما روان شناسان معتقدند با رعایت برخی نکات می توان به تمرکز بیشتر دست یافت. اگر شما نیز از آشفتگی ذهنی خود درمانده شده اید حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 تمرکز چیست؟

 تمرکز به معنای کنترل توجه و اراده خود و همسو کردن آن بر یک موضوع می باشد. البته بیرون راندن افکار مزاحم و اضافی را از ذهن و از یک شاخه به آن شاخه نپریدن برای دستیابی به آن ضروری است. به بیان ساده تر، تمرکز موجب پرورش ذهن، آرامش درون و بهبود عملکرد مغز می شود. بدون تمرکز موفقیت در کار و حتی یادگیری ممکن نیست. علاوه بر این افراد دچار اختلال عدم تمرکز با مشکلات زیادی روبرو هستند که عبارتند از: کم تحرکی، بی انگیزگی، منگی و گیجی، نداشتن آرامش، استرس و اضطراب، ناامیدی و افسردگی، کم شدن حس شادی و نشاط 

راهکارهای دست یابی به تمرکز بیشتر 

تمرکز یک ویژگی ذاتی نیست؛ بلکه می توان آن را تحت شرایط مختلف کسب کرد. بنابراین این جمله که فرد حواس پرت از ابتدا اینگونه است و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، کاملاً اشتباه است. روان شناسان در این رابطه معتقدند که درمان افراد مبتلا به عدم تمرکز اگرچه مشکل، اما دست یافتنی است. راهکارهای مختلفی درباره درمان این اختلال وجود دارد که عبارتند از: 

فضای زندگی یا کار خود را تغییر دهید 

نقاشی خانه فضای زندگی یا کار خود را تغییر دهید تمرکز

 

در سال های اخیر مطالعات زیادی در رابطه با نقش محیط بر زندگی انسان ها انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که برخی محیط ها می تواند از استرس، اضراب، افسردگی و آشفتگی ذهنی انسان ها کم کنند. به عنوان مثال می توان به مناظر سرسبز، محیط های باز، باغ، رودخانه، دریا و ... اشاره کرد. در مقابل محیط های شلوغ، پرسرو صدا، بسته، بدون پنجره، دارای نور کم، خیلی گرم و یا خیلی سرد برای داشتن تمرکز کافی مناسب نیستند. بنابراین یکی از راه های داشتن تمرکز بیشتر، مناسب سازی محل سکونت و یا محیط کار است. 

ذهن خود را کنترل کنید 

خیالبافی و راه دادن هر گونه فکر به ذهن می تواند تمرکز را کاهش دهد. به همین دلیل کنترل افکار و یا بی توجهی به افکار اضافه برای یادگیری و موفقیت در هرکاری ضروری است. 

همچنین بخوانید: چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ نکاتی برای تقویت فن بیان

برنامه ریزی داشته باشید 

داشتن برنامه ریزی باعث می شود که  فرد طبق برنامه از پیش تعیین شده حرکت کند. برنامه ریزی به طور چشم گیری با کاهش آشفتگی ذهنی می تواند باعث تقویت تمرکز شود. از  طرف دیگر یکی از مهم ترین مزایای برنامه ریزی کاهش اضطراب و فشار روانی است. داشتن آرامش باعث افزایش تمرکز در حین انجام کار و یا مطالعه می شود. 

افکار منفی را از خود دور کنید 

افکار منفی را از خود دور کنید تمرکز

 

افکار و جملات منفی، خود عاملی برای حواس پرتی هستند. زیرا بخشی از تمرکز فرد، ناخودآگاه به سمت این افکار می رود. افراد موفق کسانی هستند که ذهن خود را از این جملات خالی کرده و تنها روی موضوع مورد نظر، تمرکز کنند. 

تغذیه سالم داشته باشید 

مغز برای داشتن یک عملکرد صحیح و مطلوب نیازمند سوخت است. این سوخت از طریق مواد غذایی مصرفی تامین می شود. در رابطه با تغذیه سه موضوع حجم، انرژی و کالری اهمیت بسیاری دارد. به عنوان مثال دنبال کنندگان رژیم های سخت غذایی و یا افرادی که وعده های خود را حذف می کنند، از تمرکز خوبی برخوردار نیستند. علاوه بر این وعده های سنگین و پرچرب حس خواب آلودگی و حواس پرتی را به دنبال دارد. برای داشتن تمرکز بیشتر استفاده کافی از مواد غذایی سالم و پرانرژی اهمیت بسیاری دارد. 

تعلل نکنید 

باید در صورت مواجه با حس تعلل و یا تنبلی در کار،  برآن غلبه کرد. سعی کنید کارهای خود را هر چه سریع تر به پایان برسانید. موکول کردن کارها به آینده بزرگترین اشتباهی است که اغلب افراد انجام می دهند. عادت کردن به پشت گوش انداختن کارها یکی از مهم ترین علت های کاهش تمرکز است. پس برای تقویت تمرکز برای کارهای خود یک استراتژی طراحی کنید و طبق آن جلو بروید. 

زمان شناس باشید

 

زمان شناس باشید تمرکز

 

کارایی یک فرد در تمام طول روز یکسان نیست. بلکه در ساعات مشخصی میزان تمرکز و کارایی به بیشترین مقدار می رسد. تعیین ساعات طلایی و اختصاص آن به انجام مهم ترین و دشوارترین کارها برای افزایش دقت و تمرکز الزامی است. 

کارهای بزرگ را چند بخش کنید 

در بسیاری از موارد عدم تمرکز حواس در رابطه با کارها و پروژه های بزرگ رخ می دهد. دلیل این موضوع را می توان به طولانی بودن پروسه کار و خستگی فرد نسبت داد.  تقسیم کار و تعریف یک نقشه راه برای دنبال کردن وظایف بخش زیادی از این حواس پرتی را کم می کند. 

خواب کافی داشته باشید 

کمبود خواب و یا بی خوابی به مقدار قابل توجهی تمرکز در کار را کاهش می دهد. علاوه بر این، نحوه تجزیه و تحلیل مسائل و فرآیندهای پیچیده نیز دچار اختلال می شود. به همین دلیل افراد کم خواب در مقایسه با سایرین، میزان خطا بیشتری (تا 30 درصد) دارند. 

اطراف خود را منظم کنید 

یکی از بهترین راه ها برای افزایش تمرکز، تمیز کردن محیط اطراف است. به این ترتیب دسترسی به همه ابزارها و وسایل مورد نیاز به راحتی انجام شده و فرد دچار سردرگمی نمی شود. در صورتی که اتاق کار و یا مطالعه شما مرتب باشد باعث خواهد شد تا ذهن شما نیز مرتب شود و نظم پیدا کند. 

ذهن خود را تقویت کنید

 

ذهن خود را تقویت کنید  تمرکز

 

ذهن نیز همانند جسم برای قوی شدن به تمرین و ورزش نیازمند است. ورزش های ذهنی در رابطه با بهبود عملکرد مغز اهمیت بسیاری دارند. در این ورزش ها حواس پنجگانه در جهت تحریک مغز به کار گرفته می شود. از مهم ترین راه های تقویت ذهن می توان به یوگا، مدیتیشن و بازی اشاره کرد. 

منشا حواس پرتی را شناسایی کنید

 پیدا کردن و حذف منشا حواس پرتی بسیار حائز اهمیت است. طبق تحقیقات انجام شده بعد از هر حواس پرتی، 25 دقیقه زمان لازم است تا فرد به شرایط قبل بازگردد. مهم ترین عوامل بر هم زننده تمرکز عبارتند از: رفت و آمد زیاد، سرو صدای زیاد، صدای بوق اتومبیل، نور کم محیط، حشرات، گرمای شدید، گوشی همراه و ... 

مراقبه کنید

 یکی از تکنیک های بسیار موثر در افزایش تمرکز مراقبه است.  این کار با استفاده از تصورات ذهنی انجام می شود. فقط کافیست به یک موضوع فکر کرده و به مدت ده دقیقه، تنها روی آن متمرکز شوید. البته این ساده ترین نوع مراقبه است. به عنوان مثال یکی از مراقبه های موثر در افزایش تمرکز مراقبه گاشو است. 

استراحت کافی داشته باشید

 ذهن تنها تا دو ساعت می تواند بهترین عملکرد را برای تمرکز روی یک موضوع داشته باشد. بعد از گذشت این زمان، استراحت بیست الی سی دقیقه ای برای بازیابی نیروی ذهن ضروری است. بنابراین ایجاد وقفه در بین کار برای استراحت می تواند تاثیر چشم گیری در افزایش تمرکز داشته باشد.

 نتیجه گیری

نداشتن تمرکز مشکلات مختلفی در زندگی ایجاد می کند. تمامی مشکلات پیش آمده در نهایت به اختلال در یادگیری و شکست در کارهای مختلف منجر می شود. اگرچه از نظر بسیاری از افراد عدم تمرکز قابل درمان نیست، اما روان شناسان معتقد هستند که افزایش تمرکز با بهره گیری از تکنیک های موثر امکان پذیر است. در این مقاله به معرفی برخی از راه های افزایش تمرکز پرداختیم. شما برای افزایش تمرکز خود چه کارهایی انجام می دهید؟ نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مراقبه و مراقبه و مراقبه

نداشتن تمرکز مشکلات مختلفی در زندگی ایجاد می کند. تمامی مشکلات پیش آمده در نهایت به اختلال در یادگیری و شکست در کارهای مختلف منجر می شود. اگرچه از نظر بسیاری از افراد عدم تمرکز قابل درمان نیست، اما روان شناسان معتقد هستند که افزایش تمرکز با بهره گیری از تکنیک های موثر امکان پذیر است. در این مقاله به معرفی برخی از راه های افزایش تمرکز پرداختیم. شما برای افزایش تمرکز خود چه کارهایی انجام می دهید؟ نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.